|
Kotiaine.com Ei elämää vaan koulua varten.
|
| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Tohtori Pelottava hikipinko

|
Lähetetty: Maa Tou 08, 2006 5:33 pm Viestin aihe: ATM:t fiktiossa |
|
|
Tässä voisi kukin pohtia fiktiossa (kirjoissa, elokuvissa tms.) näkemiään tyypillisiä ATM-kohtaloita. Minulle tuli tuossa mieleen Douglas Adamsin Linnunrata-trilogian päähenkilö Arthur Dent. Jo yksistään eräs sivumennen mainittu tapahtuma ensimmäisen kirjan alussa on mitä viiltävin kuvaus ATM:n arjesta. Mainitussa kohtauksessa Arthur juttelee tytön (Trillian, toinen päähenkilö) kanssa jossain bileissä, kun paikalle ilmestyy tyypillinen YTM (valepukuinen Linnunradan presidentti Zaphod Beeblebrox, joka myös on yksi päähenkilöistä ja kunnon YTM:n tapaan aivan täysi idiootti) ja vie Arthurilta naisseuralaisen tokaisemalla jotain tyyliin "Pitkästyttääkö tämä tyyppi sinua? Minä olen ihan eri planeetalta." Suunnilleen noinhan minulle kävi viime vappuna. Tosin Zaphodin puolustukseksi voi sentään sanoa, että hänen iskurepliikkinsä piti ihan kirjaimellisesti paikkansa.
(Sarjakuvan maailmasta varmaan löytyisi paljonkin vastaavia esimerkkejä, joissa osapuolina olisivat Aku Ankka, Iines ja Hannu Hanhi...) |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |

|
Lähetetty: Tii Tou 09, 2006 8:57 pm Viestin aihe: |
|
|
| Fight Clubin nimetön kertojahahmo, jota näyttelee Edward Norton, on muuten myös aivan ilmetty ATM. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Per Tou 12, 2006 9:00 pm Viestin aihe: |
|
|
Aivan heti ei tule mieleen ketään. Luulen, että elokuvissa ATM:t ovat enemmänkin YTM:ien 'sidekickejä', sellaisia hupaisia sivuhahmoja jotka eivät oikein jää mieleen. Toisena tyyppitapauksena ovat elokuvat, joissa ATM muuttuu 'kasvukokemusten' kautta YTM:ksi - siis vähän sellainen Karate Kid -tyyppinen juttu.
Esimerkkejä en kuitenkaan tähän hätään keksi, löytyisikö sinulta enemmän? _________________ No matter where you are... Everyone is always connected.
If you aren't remembered... Then you never existed. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |

|
Lähetetty: Per Tou 12, 2006 9:38 pm Viestin aihe: |
|
|
Analyysisi on kyllä osuva, ATM:t harvoin osuvat varsinaiseen päärooliin ainakaan kovin valtavirtaisissa elokuvissa. Mutta päivitän näitä aina kun tulee vastaan. Nyt tuli mieleen se Kevin Spaceyn esittämä heppu elokuvassa American Beauty. Jos et ole ko. elokuvaa nähnyt niin kannattaa katsoa - se on todella riipaiseva kuvaus siitä, mllaiseksi ATM:n elämä muodostuu jos hän sattumalta pääseekin naimisiin ja hankkii lapsia. Ehkä minustakin olisi tullut sellainen, mene ja tiedä.
Hmm, onkohan "Kyllä Jeeves hoitaa"-sarjan Bertie Wooster (eli se Jeevesin isäntä) muuten ATM vai YTM? Itse asiassa melkein luulen (yhden tupla-dvd:n jälkeen) että YTM, tosin sitä on hieman vaikea arvioida koska siihen aikaan parisuhteet vaikuttaisivat muodostuneen lähinnä sukujen välisinä naimakauppoina. Näyttäisi kuitenkin siltä, että Woosterin ympärillä kyllä pyörii naisia ja hänellä on enemmänkin vaikeuksia päästä näistä eroon (koska haluaa viettää leppoisaa poikamieselämää). YTM-piirteitä hänessä ovat myös selkeä varakkuus (vaikka hän ei varsinaisesti tee mitään tuottavaa), rento itsevarmuus ja supliikkitaidot sekä toisaalta viehtymys renttuelämään ja lopulta aika rajalliset älynlahjat. Eli selkeä YTM?
(Tuo Jeeves-sarja on kyllä mainio, vaikkakin hyvin kiltti ja harmiton. Mutta eipä tuollaiseen sarjaan oikein mikään räävitön alapäähuumori sopisikaan, etenkään kun kyseessä ilmeisesti on kirjallisuuteen pohjaava filmatisointi.) |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Tii Tou 16, 2006 12:59 pm Viestin aihe: |
|
|
| Tohtori kirjoitti: | | Analyysisi on kyllä osuva, ATM:t harvoin osuvat varsinaiseen päärooliin ainakaan kovin valtavirtaisissa elokuvissa. |
Tässä yhteydessä tuli mieleen Teräsmies, joka on mielenkiintoinen sekoitus ATM:ää ja YTM:ää. Teräsmiehen hahmossahan hän on selvä YTM, jolla on romanttista vipinää Lois Lanen kanssa. Clark Kenttinä taas kyseessä on ATM, joka hoitaa työnsä hyvin mutta on sellainen kaikkien väheksymä mammanpoika ja nörtti.
Muutenkin fiktiossa nämä supersankarien kaksoisroolit ovat mielenkiintoisia, yleensä niissä se 'julkinen henkilöllisyys' on ATM ja superhahmo tietenkin YTM. Poikkeuksena on kuitenkin ainakin Lepakkomies, jonka alter ego Bruce Wayne on ehdoton YTM-bileveikko ja naistenmies.
| Tohtori kirjoitti: | | Nyt tuli mieleen se Kevin Spaceyn esittämä heppu elokuvassa American Beauty. Jos et ole ko. elokuvaa nähnyt niin kannattaa katsoa - se on todella riipaiseva kuvaus siitä, mllaiseksi ATM:n elämä muodostuu jos hän sattumalta pääseekin naimisiin ja hankkii lapsia. |
Olen nähnyt, mutta en ihmeemmin pitänyt. Minusta se oli pinnan alta aika yksinkertainen ja mitäänsanomaton juttu, jossa mentiin vähän liian usein riman alitse.
Spoilereita
Esimerkkeinä ne sivujuonteet. Sen naapurin pojan ylitiukka homovihaaja armeija-isä paljastuu lopussa tietysti itse homoksi, koska (nyky-yhteiskunnan mielestä) suvaitsemattomat ja kuria arvostavat henkilöt eivät ole terveitä vaan heidän asenteensa johtuu jostain sielullisesta vammasta, tässä tapauksessa siis oman seksuaalisuuden tukahduttamisesta.
Vastaavasti se teinikuningatar johon päähenkilö oli ihastunut ja joka kehuskeli jatkuvasti rivoilla panokokemuksillaan paljastuu epävarmaksi neitsyeksi. Olipas yllättävää!
Spoilerit loppuvat
| Tohtori kirjoitti: | | Hmm, onkohan "Kyllä Jeeves hoitaa"-sarjan Bertie Wooster (eli se Jeevesin isäntä) muuten ATM vai YTM? Itse asiassa melkein luulen (yhden tupla-dvd:n jälkeen) että YTM, tosin sitä on hieman vaikea arvioida koska siihen aikaan parisuhteet vaikuttaisivat muodostuneen lähinnä sukujen välisinä naimakauppoina. |
Tähän en osaa vastata. Toisaalta hän on fyysisesti heikko ja aikamoinen sähläri, eli enemmänkin ATM. Toisaalta taas hänellä on myös noita mainitsemiasi YTM-ominaisuuksia. Jos jompikumpi luokittelu pitäisi valita, itse kallistuisin ehkä hieman enemmän ATM-puolelle; lähes joka jaksossahan Wooster nöyryytettäisiin täysin ja hänen ATM-statuksensa tulisi esiin, ellei Jeeves nerokkaasti junailisi äijää pois pulasta.
Kysymys ei kuitenkaan ole yksinkertainen enkä tiedä voidaanko näin yksiulotteista luokittelua sovittaa tähän tapaukseen (tai edes ylipäänsä tiettyyn ihmisjoukkoon, joka muodostaa aika suuren osan populaatiosta). _________________ No matter where you are... Everyone is always connected.
If you aren't remembered... Then you never existed. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |

|
Lähetetty: Sun Tou 21, 2006 12:58 am Viestin aihe: |
|
|
| Habeas corpus kirjoitti: | | Muutenkin fiktiossa nämä supersankarien kaksoisroolit ovat mielenkiintoisia, yleensä niissä se 'julkinen henkilöllisyys' on ATM ja superhahmo tietenkin YTM. Poikkeuksena on kuitenkin ainakin Lepakkomies, jonka alter ego Bruce Wayne on ehdoton YTM-bileveikko ja naistenmies. |
Wayne on tosiaan yksi harvoista poikkeuksista. Kaipa tuohon on yhtenä osasyynä se, että supersankarijuttuja harrastavat ennen kaikkea nörttipojat jotka voivat samaistua tähän ATM-alter egoon ja fantasioida siitä että voisivat itsekin kiskaista kalsarit vaatteiden päälle ja lähteä tekemään urotekoja. (Toinen syy lienee se, että henkilöllisyyden salaamiseksi alter egon on oltava joku sellainen antisankari jota kukaan ei osaa epäillä.)
| Lainaus: | | Olen nähnyt, mutta en ihmeemmin pitänyt. Minusta se oli pinnan alta aika yksinkertainen ja mitäänsanomaton juttu, jossa mentiin vähän liian usein riman alitse. |
En ole tuota nyt muutamaan vuoteen katsonut, joten muistikuvani ovat vähän hämäriä. Pitänee palata asiaan kunhan olen virkistänyt muistiani.
Nyt katsoin muuten Johnny Deppin tähdittämän King-filmatisoinnin "Salainen ikkuna". Se on siis tämä juttu, jossa päähenkilö on kesämökillään asuva eronnut kirjailija. Kävimme aikanaan vaimon kanssa tuon katsomassa ihan teatterissa, ja silloin en siitä ihmeemmin pitänyt (juoni sinänsä on varsin ennalta-arvattava, ja lopputwistikin on sama kuin Fight Clubissa), mutta nyt se tuntui varsin terapeuttiselta. Tässä voi nyt joutua vähän spoilaamaan...
Elikkä jutun juoni on se, että päähenkilö tosiaan on eroamassa (vaimo lähti toisen miehen kanssa). Aluksi tähän hirveästi liittymättä päähenkilöä alkaa vainota sekopää, joka väittää että päähenkilö on plagioinut hänen kirjoittamaansa tarinaa (sattumoisin kyseinen tarina kertoo miehestä, joka murhaa häntä kaltoin kohdelleen puolison). Sekopää vaikuttaa aluksi pelkältä hörhöltä, mutta muuttuu pian vaaralliseksi (mm. polttaa talon, jonka vaimo on päähenkilöltä erossa vienyt). Lopuksi sitten selviää, ettei tätä sekopäätä olekaan olemassa vaan päähenkilö on tullut hulluksi ja kuvitellut koko tyypin. Tähän asti homma menee kaikkien kliseiden mukaan, ja näyttää siltä että vaimon uusi mies ehtisi juuri viime hetkellä hätiin pelastamaan vaimon seonneelta päähenkilöltä - mutta piru vie, päähenkilö onnistuukin tappamaan sekä vaimon että tämän rakastajan, hautaa heidät mökin takapihalle ja jää tyytyväisenä elelemään mökille.
Minä sitten rakastan onnellisia loppuja.
| Lainaus: | Tähän en osaa vastata. Toisaalta hän on fyysisesti heikko ja aikamoinen sähläri, eli enemmänkin ATM. Toisaalta taas hänellä on myös noita mainitsemiasi YTM-ominaisuuksia. Jos jompikumpi luokittelu pitäisi valita, itse kallistuisin ehkä hieman enemmän ATM-puolelle; lähes joka jaksossahan Wooster nöyryytettäisiin täysin ja hänen ATM-statuksensa tulisi esiin, ellei Jeeves nerokkaasti junailisi äijää pois pulasta.
Kysymys ei kuitenkaan ole yksinkertainen enkä tiedä voidaanko näin yksiulotteista luokittelua sovittaa tähän tapaukseen (tai edes ylipäänsä tiettyyn ihmisjoukkoon, joka muodostaa aika suuren osan populaatiosta). |
Niin, MAT on tietysti tehty modernina aikana, eli se on rajallisesti sovellettavissa Jeevesin aikakauteen jossa parisuhteiden muodostumista kontrolloivat pääasiassa muut tahot kuin suhteen osapuolet itse. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Voit vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|