| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Maa Tou 08, 2006 11:52 pm Viestin aihe: Elinluovuttajaksi ryhtyminen |
|
|
Kun nyt kävi ilmi, että eräs tuttu joutuu lähitulevaisuudessa keuhko-sydänsiirtoon, ajattelin täälläkin rohkaista ihmisiä harkitsemaan elinluovuttajaksi rekisteröitymistä.
Asiaa käsittelevät nettisivut ovat osoitteessa http://www.lahjaelamalle.net/ . Sieltä voi tilata tai tulostaa maksutta kortin, joka mahdollistaa elimien hyödyntämisen elinsiirrossa sitten kun itsestä aika jättää.
Olisi myös mielenkiintoista kuulla, miten itse kukin suhtautuu elimiensä siirtämiseen jollekulle toiselle. Kysymys herättää usein aika paljon tunteita, onhan ajatuskin vaikkapa maksan poistamisesta varsin vastenmielinen. Toisaalta hyödyt ovat kiistattomat, eikä niillä elimillä enää siinä vaiheessa itse mitään tee.
Pitäisikö meilläkin mennä siihen, että jokainen on automaattisesti elinluovuttaja ellei sitä erikseen kiellä? Tällainen käytäntö on ymmärtääkseni ainakin Ranskassa ja joissakin muissa maissa. _________________ No matter where you are... Everyone is always connected.
If you aren't remembered... Then you never existed. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tohtori Pelottava hikipinko

|
Lähetetty: Tii Tou 09, 2006 5:10 am Viestin aihe: |
|
|
| Voisin tietysti veistellä jotain minun maksastani, mutta se olisi ehkä tässä yhteydessä vähän mautonta. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Per Tou 12, 2006 8:56 pm Viestin aihe: |
|
|
| Tohtori kirjoitti: | | Voisin tietysti veistellä jotain minun maksastani, mutta se olisi ehkä tässä yhteydessä vähän mautonta. |
Mahdollisesti.. Mutta jos aihetta lähestytään vakavasta näkökulmasta, niin monethan ajattelevat 'ei mun elimet kuitenkaan kelpaa' ja jättävät sillä perusteella ilmoittautumatta luovuttajiksi. Lääkärithän ne kuitenkin lopulta siitä päättävät käytetäänkö jotain vai ei, joten turha sitä asiaa itse on miettiä - ei siitä kortista ainakaan mitään haittaa tässä mielessä ole.
Täytyy kuitenkin myöntää, että tuo ajatus 'aivokuolemasta' tuntuu maallikosta vähän arveluttavalta. Mistä sitä koskaan tietää, milloin aivojen toiminnan lakkaaminen on ehdottoman peruuttamatonta ja milloin ei? Ymmärrän sen, että jos aivoissa on tapahtunut massiivinen solukuolema tai aivojen verenkierto ollut pitkän aikaa kokonaan seis niin ei siitä enää nousta. Mutta Wikipediassa (siteeraanpa tuota nykyään usein, pelottavaa) mainittiin, että "täydellisen aivotoiminnan puutteen" lisäksi riittäisi kaksi 'tyhjää' EEG:tä. Onko se sitten ihan aukoton näyttö siitä, että et koskaan enää toivu?
Pitää lueskella asiasta vielä lisää, mutta aion silti kuitenkin pysytellä edelleen elinluovuttajana. _________________ No matter where you are... Everyone is always connected.
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
alfauros Rehti opiskelija

|
Lähetetty: Sun Hei 16, 2006 1:53 pm Viestin aihe: |
|
|
| Kortti tilattu. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Maa Hei 24, 2006 12:36 am Viestin aihe: |
|
|
| alfauros kirjoitti: | | Kortti tilattu. |
Muistitko allekirjoittaa ja pistää lompsaan?
Itse tilasin noita kolme kappaletta. Alkuperäinen ajatus oli uusia oma ja vanhempien kortit, mutta lopulta totesimme, että vanhatkin kelvannevat hyvin. Lisäksi olennaisinta on kuitenkin se, että tiedämme kaikki toistemme tahdosta. Eli ellei nyt mennä joukolla rekan alle, niin joku on kuitenkin sanomassa että ottakaa pois vaan ne kämäset vehkeet.
Tuputin kortit sitten kavereille sloganilla "allekirjoittakaa jos tahdotte, en painosta, mutta miettikää asiaa". Enpä tiedä mitä ovat tehneet. _________________ No matter where you are... Everyone is always connected.
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|