Kotiaine.com Foorumin päävalikko Kotiaine.com
Ei elämää vaan koulua varten.

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hampaiden hoito ja hammaslääkärit

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Kotiaine.com Foorumin päävalikko -> Yleinen keskustelu
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Dive
Rehti opiskelija

LähetäLähetetty: Tii Kes 19, 2007 9:35 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hehe, elämänmuutosketju, kivaa! Smile

mun pitäisi tehdä karkinsyönnilleni jotain. Ja vielä pahempaa on tuo limujen juominen, kun light-versiot eivät enää mene alas. Sillekin pitäisi tehdä jotain. Ei siksi, että paino on noussut joulusta 5-7 kiloa, silloin olin tosi stressaantunut ja siksi vähän liian laihassa kunnossa omaan makuuni, joten tämä muutos on ihan hyvään suuntaan. Mutta...voi hampaita.

Vasemmalla puolella on ylhäällä ammottava reikä (sellainen hillitön, josta kerrotaan kauhutarinoita), ja alhaalla hampaasta ilmeisesti irronnut pala. Toisin sanoen vasemmalla puolella ei saa syödä, koska sattuu niin helvetisti. Tuo ylähampaan kipu on sellaista kausiluontoista, eli se alkaa särkeä mielellään perjantai-iltana, ja kun tuskissani ennen kolmen buranan tuomaa vapautusta vannon maanantaina soittavani hammaslääkärille, kipu ei tulekaan takaisin. Niinpä ei tule soitettua.

Alahampaan huomasin muistaakseni lauantaina. Jos erehdyn puraisemaan sillä, seuraavat kymmenen minuuttia on - erään näytelmän sanoin - paskaa ja helvettiä.

Mutta kun minä pelkään hammaslääkäreitä! Mitäpä jos lopettaisin syömisen kokonaan? (paitsi ettei sekään kerpele auta, silloin hampaat tippuvat ja särkyvät ravintoaineiden puutteen vuoksi).

Voi hitto, kai se "jossain vaiheessa" pitää tilata aika yksityiseltä sikahintaiselta (kun ei julkiselle kuulemma pääse), maksaa itsensä kipeäksi pahoinpitelystä ja syyllistämisestä, ja sitten vannoa, ettei syö enää ikuna sokeria eikä varsinkaan juo limua. Ja lupaus pitää hyvällä tuurilla sen kaksi tuntia, jonka on syömäkiellossa muutenkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Kes Kes 20, 2007 12:04 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Dive kirjoitti:
mun pitäisi tehdä karkinsyönnilleni jotain. Ja vielä pahempaa on tuo limujen juominen, kun light-versiot eivät enää mene alas. Sillekin pitäisi tehdä jotain. ... Mutta...voi hampaita.

Siinäpä se. Oletko ajatellut ottavasi ksylitolipurkan suhteellisen tiheään käyttöön? Jos makean vetämisen jälkeen huuhtoo suun pahimmasta tahmasta ja jauhaa purkkaa, niin hampaat saavat kohtuullisen hyvän suojan. Mikäli vielä kahdesti päivässä harjaa legot, niin eiköhän ne ongelmat hallintaan saa.

Hammaslääkärit suosittelevat tietysti, että kaikenlaiset karkit yms. syömiset kannattaisi tehdä suuremmissa erissä, koska silloin tulee vain yksi happohyökkäys. Jatkuva napostelu johtaa siihen, että suussa on koko ajan bakteereille ideaaliset olosuhteet. Teoriassa varmaan hyvä neuvo, mutta käytännössä vaikea toteuttaa, koska esim. suklaalevyn syöminen viiteen minuuttiin ei ole läheskään yhtä miellyttävää kuin saman levyn syöminen hitaasti vaikka parin tunnin aikana.

Antaisin asiassa vertaistukea, mutta valitettavasti itse en ole suuremmin makean perään.

Dive kirjoitti:
Vasemmalla puolella on ylhäällä ammottava reikä (sellainen hillitön, josta kerrotaan kauhutarinoita), ja alhaalla hampaasta ilmeisesti irronnut pala. Toisin sanoen vasemmalla puolella ei saa syödä, koska sattuu niin helvetisti.

Nuo kannattaisi nopeasti hoitaa kuntoon, jotteivät ongelmat leviä. Mutta tiedäthän sinä sen itsekin, joten turhaan minä siitä lässytän. Epämiellyttäviä asioita ei vaan tahdo ottaa hoidettavaksi, jos niitä jotenkin voi lykätä - vaikka se lykkääminen epäviisasta olisikin.

Dive kirjoitti:
Mutta kun minä pelkään hammaslääkäreitä! Mitäpä jos lopettaisin syömisen kokonaan? (paitsi ettei sekään kerpele auta, silloin hampaat tippuvat ja särkyvät ravintoaineiden puutteen vuoksi).

Vaihtoehtoja on aika monta. Yksityisellä puolellahan on laajasti tarjolla pelkopotilaiden hoitoa, jopa nukutuksessa. Tietysti se maksaa enemmän, mutta hammasproteesien asentaminen se vasta maksaakin Smile. Jos tosissaan pelottaa, asiaa ei mielestäni kannata hävetä ja arastella vaan yksinkertaisesti todeta, että tällainen tilanne nyt on ja jotenkin asia on hoidettava. Elämässä ei jaeta lopussa marttyyripisteitä urhoollisesta kärsimisestä ja pahimpien pelkojensa voittamisesta. Ei sillä, etteikö jälkimmäinen voisi joskus olla hyväksikin, mutta joskus pitää myös hyväksyä se että ihmisenä olemiseen kuuluvat heikkoudet.

Jos hammaslääkärikäynnin haluaa hoitaa perinteiseen tapaan, voi tietysti harkita ottavansa jonkinlaisen rauhoittavan esilääkityksen ennen paikalle menoa toimenpidettä helpottamaan. Esilääkitykseksi kannattaa valita ihan lääkettä, ei esim. koomakännejä Very Happy. Kaiken A ja O on joka tapauksessa se, että menee osaavalle ja ymmärtävälle hammaslääkärille. Tiedän yhden.

Dive kirjoitti:
Voi hitto, kai se "jossain vaiheessa" pitää tilata aika yksityiseltä sikahintaiselta (kun ei julkiselle kuulemma pääse), maksaa itsensä kipeäksi pahoinpitelystä ja syyllistämisestä, ja sitten vannoa, ettei syö enää ikuna sokeria eikä varsinkaan juo limua. Ja lupaus pitää hyvällä tuurilla sen kaksi tuntia, jonka on syömäkiellossa muutenkin.

Jos käyt hammaslääkärillä joka pahoinpitelee ja syyllistää, käyt väärällä hammaslääkärillä Very Happy.

Mutta oikeasti on aika perseestä, että julkinen puoli on tukossa (eikä palvelu useinkaan kovin ystävällistä) kun taas yksityiseltä saa hoitoa, mutta todella suolaiseen hintaan. Ja KELA:n korvauksissaan käyttämät taksat ovat tietysti ihan toiselta planeetalta kuin ne oikeasti veloitettavat hinnat.. Terveydenhoito näyttää jatkuvasti menevän siihen suuntaan, että ne joilla on fyrkkaa saavat asianmukaista hoitoa ja ne joilla ei ole, saavat kaikkein välttämättömimmän ja senkin sellaisella "mitä sä täällä meidän riesana pyörit"-kohtelulla höystettynä.

If you aren't remembered... Then you never existed.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
Dive
Rehti opiskelija

LähetäLähetetty: Kes Kes 20, 2007 12:59 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Habeas corpus kirjoitti:
Siinäpä se. Oletko ajatellut ottavasi ksylitolipurkan suhteellisen tiheään käyttöön? Jos makean vetämisen jälkeen huuhtoo suun pahimmasta tahmasta ja jauhaa purkkaa, niin hampaat saavat kohtuullisen hyvän suojan. Mikäli vielä kahdesti päivässä harjaa legot, niin eiköhän ne ongelmat hallintaan saa.

Joo, itse asiassa käytän aika paljon ksylitolia, ja koetan harjata hampaatkin kahdesti päivässä, vaikka joskus aamulla saattaa jäädä väliin.

Muuten kuriositeettina, kannattaa tsekata ksylitolipastilleista ja -purkasta, ettei sisällä sorbitolia. Kuulemma hampaille, jos ei yhtä pahaksi kuin sokeri, niin pahaksi kumminkin. Opin tämän yhdestä lehtijutusta, sekä miehen siskolta, joka on suuhygienisti ammatiltaan.

Lainaus:
Nuo kannattaisi nopeasti hoitaa kuntoon, jotteivät ongelmat leviä. Mutta tiedäthän sinä sen itsekin, joten turhaan minä siitä lässytän. Epämiellyttäviä asioita ei vaan tahdo ottaa hoidettavaksi, jos niitä jotenkin voi lykätä - vaikka se lykkääminen epäviisasta olisikin.

Tuotko mulle kirpeitä karkkeja sairaalaan, jos tulehdus leviää leukaluuhun, aivoihin ja sydämeen? Wink No, ei sinun tarvitse, sinä olet varoittanut ja se saa riittää Very Happy.

Lainaus:
Jos hammaslääkärikäynnin haluaa hoitaa perinteiseen tapaan, voi tietysti harkita ottavansa jonkinlaisen rauhoittavan esilääkityksen ennen paikalle menoa toimenpidettä helpottamaan. Esilääkitykseksi kannattaa valita ihan lääkettä, ei esim. koomakännejä Very Happy. Kaiken A ja O on joka tapauksessa se, että menee osaavalle ja ymmärtävälle hammaslääkärille. Tiedän yhden.

Laitatko nimen yksärinä, ellei ole se, joka ei ota enää uusia potilaita? Joo, Diapamia naamaan. Tietysti olen työkseni vetänyt mielikuvarentoutuksia, joten jotakin tuollaistakin voinee koettaa siinä samalla...

Lainaus:
Mutta oikeasti on aika perseestä, että julkinen puoli on tukossa (eikä palvelu useinkaan kovin ystävällistä) kun taas yksityiseltä saa hoitoa, mutta todella suolaiseen hintaan. Ja KELA:n korvauksissaan käyttämät taksat ovat tietysti ihan toiselta planeetalta kuin ne oikeasti veloitettavat hinnat.. Terveydenhoito näyttää jatkuvasti menevän siihen suuntaan, että ne joilla on fyrkkaa saavat asianmukaista hoitoa ja ne joilla ei ole, saavat kaikkein välttämättömimmän ja senkin sellaisella "mitä sä täällä meidän riesana pyörit"-kohtelulla höystettynä.

Niinpä. Ne Kelan taksat ovat lähinnä huono vitsi. Kaipa se silti täytyy uskaltaa yksityiselle, menköön sitten rahat ja talot ja tavarat Wink.
Takaisin alkuun
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Tii Kes 26, 2007 12:01 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Dive kirjoitti:
Joo, itse asiassa käytän aika paljon ksylitolia, ja koetan harjata hampaatkin kahdesti päivässä, vaikka joskus aamulla saattaa jäädä väliin.

Itse huomasin muuten maalla ollessa, että tavallinen käsin jynssäys ei puhdista hampaita läheskään yhtä hyvin kuin sähköhammasharja. Jo muutaman päivän kuluttua suussa alkoi maistua hiton pahalta, kun taas sähkövehkettä käytettäessä suu pysyy huomattavasti raikkaampana pidempään. Sinänsä loogista, koska pyöriihän se sähköhammasharja paljon vinhempaa vauhtia kuin käsipelillä voi jynssätä.

Jos siis käytät tavallista hammasharjaa, suosittelen siirtymään sähköiseen.

Dive kirjoitti:
Tuotko mulle kirpeitä karkkeja sairaalaan, jos tulehdus leviää leukaluuhun, aivoihin ja sydämeen? Wink

Totta kai tuon Smile. Muistaakseni eri tutkimuksissa on löydetty muuten yllättäviä yhteyksiä suun kunnon sekä yleisen hyvinvoinnin ja mm. sydänsairauksien väliltä. Kroonistunut tulehdus suun alueella ei siis välttämättä ole pelkkä pikkuriesa, joskin kunnon viitteitä tämän tiedon tueksi ei nyt satu tähän hätään löytymään.

Dive kirjoitti:
Laitatko nimen yksärinä, ellei ole se, joka ei ota enää uusia potilaita?

Taitaa olla se, joskin en tiedä mistä tulee tieto ettei tyyppi ota uusia potilaita. Joka tapauksessa on tämä tyyppi, joka on hiljalleen vetäytymässä pois aktiivisesta praktiikan pidosta.

Dive kirjoitti:
Joo, Diapamia naamaan. Tietysti olen työkseni vetänyt mielikuvarentoutuksia, joten jotakin tuollaistakin voinee koettaa siinä samalla...

Raakaa kemiaa vaan peliin ja kaikenlaiset halinallerentoutukset pois Wink.

Dive kirjoitti:
Niinpä. Ne Kelan taksat ovat lähinnä huono vitsi. Kaipa se silti täytyy uskaltaa yksityiselle, menköön sitten rahat ja talot ja tavarat Wink.

Viimeksi jokin aika sitten erikoislääkärillä 30 minuuttia kustansi jotain 80 euroa. Huh. Mutta tuleepa asiat hoidettua, eikä noilla tarvitse onneksi jatkuvasti juosta.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
bless
Takarivin oppilas

LähetäLähetetty: Kes Kes 27, 2007 8:01 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla ongelma on limut. Olen juonut kokista 9vuotiaasta asti päivittäin. Olen korvannut veden kokiksella, ja nyt olen 20vuotias, enkä vettä pysty juomaan. Kehoni taitaa hylkiä hiilihapotonta, sillä mehuakin kun juon, tulee oksennus suuhun.
Eli hampaani ovat kyllä todellakin todella todella todella kovassa rasituksessa. Mutta karkin kanssa minulla ei ole ongelmia. Jippii.

Äitipuoleni lupasi ostaa minulle soda streamerin (se, jossa voi itse tehdä hiilihapolliset juomat) Taitaa sekin vain pahentaa tilannetta... Sad

Hammaslääkärillä käynnit ovat kyllä kalliita! Pienikin kidutus maksaa maltaita.

Dive, toivotan sinulle onnea karkkilakossa!

Tässä ollut 3pv kauhea hammaskipu, ja pitäisi hammaslääkäriltä kipuaika tilata, mutta en vain kestä sitä koko poraussessiota edes puudutuksella. Snif. (Nytki vaa hörpin kokista, vaikka pahentaa)
2 vuotta sitten oli sama kipu, mutta onnekseni kaverini isä orionilla töissä ja antoi purkillisen burana 800. Auttoi kummasti, Mutta pakko hoitaa pois alta. Kipu vaikuttaa unensaantiikin, ja tuntuu, että koko päivä pilalla, kun särkee viimeistä päivää.

Lainaus:
Jos siis käytät tavallista hammasharjaa, suosittelen siirtymään sähköiseen.

Minulla oli sähköhamasharja, mutta se hajosi, eikä ole tullut ostettua uutta. Oli se vain niin kätevä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Dive
Rehti opiskelija

LähetäLähetetty: Kes Kes 27, 2007 9:25 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tilasin ajan hammaslääkäriin, 3.7. aamulla tästä tytöstä tehdään muusia. Älkää muistako pahalla.
Takaisin alkuun
bless
Takarivin oppilas

LähetäLähetetty: Tor Kes 28, 2007 7:17 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

R.I.P
Takaisin alkuun
Dive
Rehti opiskelija

LähetäLähetetty: Kes Hei 04, 2007 8:46 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hammaslääkäri oli sairastunut (ilmeisesti nähtyään nimeni ajanvarauskalenterissa), joten uusi kuolinpäivä on perjantai eli ylihuominen.
Takaisin alkuun
bless
Takarivin oppilas

LähetäLähetetty: Maa Hei 09, 2007 9:41 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Dive kirjoitti:
Hammaslääkäri oli sairastunut (ilmeisesti nähtyään nimeni ajanvarauskalenterissa), joten uusi kuolinpäivä on perjantai eli ylihuominen.

omani 30.7 sairaat jonot!!!
Takaisin alkuun
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Per Hei 20, 2007 6:06 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Dive kirjoitti:

Hehe. Ärsyttävää, kun viimeinkin ottaa itseään niskasta kiinni ja varaa tuollaisen jutun ja sitten käy noin. Turhaan joutuu odottamaan piinallista tapahtumaa, kun haluaisi vaan saada jutun äkkiä pois alta.

Ymmärtääkseni tosin olet nyttemmin sitten jo päässyt hammaslääkäriin?

Takaisin alkuun
Dive
Rehti opiskelija

LähetäLähetetty: Per Elo 24, 2007 12:38 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pääsin joo hammaslääkäriin, ja kunnollsien paikan sain sitten elokuussa. Ei ollut niin paha kokemus kuin ajattelin.

Saimme muuten myös inspiraation ostaa sähköhammasharjan, ja yllätyin positiivisesti. Olin hieman tuota vastustanut, koska mielestäni sähköversio kutittaa nenää ikävästi täristessään (siis ihan suussa tärisytettynä, niin blondi en ole että olisin sitä nenääni tunkenut Wink). Tuossa meidän kapistuksessa sitä ongelmaa ei kuitenkaan ole, ja hampaat tuntuvat paljon puhtaammilta kuin ennen Smile.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Kotiaine.com Foorumin päävalikko -> Yleinen keskustelu Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Voit kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Voit vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa