Kotiaine.com Foorumin päävalikko Kotiaine.com
Ei elämää vaan koulua varten.

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kuinka paljon luette kokeisiin?

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Kotiaine.com Foorumin päävalikko -> Lukio
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
bless
Takarivin oppilas

LähetäLähetetty: Tii Maa 06, 2007 11:08 am    Viestin aihe: Kuinka paljon luette kokeisiin? Vastaa lainaamalla viestiä

Minua askarruttaa tietää, paljonko luette yhteen kokeeseen? Mitä menetelmiä käytätte?
Itse vasta aloitin aikuislukion osallistumatta opetukseen, ja kun koko kirja pitää opiskella koetta varten, niin en ole vielä päässyt oikein sisään, miten oikeastaan kannattaisi lukea ja paljonko.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Tii Maa 06, 2007 10:44 pm    Viestin aihe: Re: Kuinka paljon luette kokeisiin? Vastaa lainaamalla viestiä

bless kirjoitti:
Minua askarruttaa tietää, paljonko luette yhteen kokeeseen? Mitä menetelmiä käytätte?

Omat käytäntöni ovat muotoutuneet enemmänkin "musta tuntuu"-menetelmällä kuin perinpohjaisella analyysilla ja suunnittelulla, mutta ehkä tästä kuitenkin on apua.

Itse olen myös käynyt aikuislukiopuolen. Kursseja olen kuitenkin opiskellut lähinnä istumalla (lähes) kaikki tunnit ja tekemällä kotitehtävät, joten omia kuvioitani ei varmaankaan voi suoraan soveltaa etäpainotteiseen opiskeluun. Joka tapauksessa, kurssin loppuessa olen yleensä, aineesta riippuen, yrittänyt varata parista päivästä viiteen päivään aikaa kertaukselle. Silloin olen yleensä lukenut kirjan läpi ja tehnyt jokusen tehtävän sieltä täältä.

Taktiikka on mielestäni toiminut aika hyvin, varsinkin silloin kun koeviikko ei ole täynnä kursseja vaan välissä on päiviä, jolloin omalle kohdalle ei osu yksikään koe. Tällöin kertausta on helpompi rytmittää. Pänttäyksen määrä riippui omalla kohdallani paljon siitä, kuinka vahva/heikko kyseinen aine itselle oli - esimerkiksi englannin kokeisiin luin aika laiskasti, matematiikkaa ja ruotsia ahkerammin.

bless kirjoitti:
Itse vasta aloitin aikuislukion osallistumatta opetukseen, ja kun koko kirja pitää opiskella koetta varten, niin en ole vielä päässyt oikein sisään, miten oikeastaan kannattaisi lukea ja paljonko.

Vaikea neuvoa, mutta eniten tuohon mielestäni vaikuttaa se, mikä aine on kyseessä ja se, miten hyvä osaamisesi aineesta jo ennestään on. Tietysti merkitystä on myös sillä tähtäätkö kiitettävään vai pelkästään kurssin läpäisemiseen.

Jos etäopiskelisin kurssin, niin itse lähestyisin aineittain asiaa ehkä näin:

Matematiikka - Opiskelu, eritoten itseopiskelu, raskasta ja hankalaa. Oppikirjassa on paljon ajatuksella luettavaa tavaraa ja mikä pahinta, niitä tehtäviä pitäisi tehdä melkoinen kasa jotta homma menisi selkäytimeen. Tähän panostaisin kunnolla, lukisin kirjan pariin kertaan tehden kustakin kappaleesta vähintään pari-kolme tehtävää.

Kaveri tosin väitti menestyksellisesti (ts. pääsi useammin läpi kuin reputti) vetäneensä lyhyttä matematiikkaa etänä siten, että koski kirjaan vain parina viimeisenä iltana ja yritti oppia palan sieltä, toisen täältä. Menee kai niinkin, mutta jos matematiikan aikoo kirjoittaa, ratkaisu ei todennäköisesti ole kovin viisas.

Fysiikka/Kemia - Fysiikkaa luin pari ensimmäistä kurssia etänä ja kauhealla kiireellä siten, että luin kirjan kertaalleen läpi, tein kustakin luvusta kaksi vaikeustasoltaan helpohkoa/keskinkertaista tehtävää ja menin kokeeseen. Onnistui kohtuullisesti, ehkä siksi että näissä aineissa ne kaikille pakolliset ykköskurssit ovat selvästi kevyempää tavaraa kuin myöhemmät syventävät, jotka ovatkin sitten aika tappavia Confused.

Muut reaaliaineet - Aika pänttäyspohjaisia mielestäni, lukisin kirjan kerran-pari ja sitten ehkä pohtisin myöhemmin päässäni, osaisinko vastata tyypillisiin kysymyksiin aihealueesta.

Äidinkieli - Osa kursseista sisältää pänttäystä, ainakin muistaakseni suomalaisen kirjallisuuden historiaa ja vastaavaa. Niihin täytyy tietysti lukea, mutta muutoin en oikein tiedä miten äidinkielen kurssikokeeseen voisi valmistautua. Lue paljon hyvää suomenkielistä kirjallisuutta ja laatusanomalehtiä (esim. Hesari), jos mahdollista.

Muut kielet - Riippuu paljon omasta tasosta ko. kielessä, itse opettelin lähinnä kirjaa lukemalla. Ruotsia kuuntelin radiosta ja telkkarista kuunteluita varten, tosin lähinnä yo-kokeiden alla. Ruotsissa mielestäni toimiva taktiikka (ainakin meillä) oli päntätä kurssikappaleiden sanastot vaikka nuijalla päähän, lukea niitä uudestaan ja uudestaan läpi. Vaikka kielioppi oli vähän niin ja näin, niin noilla sanastoilla pystyi ratsastamaan aika hyvin.

Tässä nyt jotain, puolestani tervetuloa foorumille. Ei ollut tarkoitus kirjoittaa tällaista romaania, mutta toivon mukaan jaksat lukea edes osan Smile.

If you aren't remembered... Then you never existed.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
bless
Takarivin oppilas

LähetäLähetetty: Kes Maa 07, 2007 9:21 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos paljon! Ja jaksoin lukea.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Sun Maa 11, 2007 11:23 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

bless kirjoitti:
Kiitos paljon! Ja jaksoin lukea.

Hienoa! Tsemppiä opintoihin, kertoilehan edistymisestäsi ja kokemuksistasi eri lukutapojen kanssa jos joudat. Mikä muuten sai sinut valitsemaan juuri aikuislukiopuolen ja millainen tavoiteaikataulu sinulla on valmistumisen suhteen, jos siis ylioppilastutkintoon tähtäät?

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
hänskä
Tarkkailuluokka

LähetäLähetetty: Tii Maa 27, 2007 5:58 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse en juurikaan lue kurssin aikana koealuetta, vaan teen tehtävät ja se riittää minulle. Koeviikolla luen koeviikkoa edeltävänä viikonloppuna koeviikon kokeisiin, ja sitten viimeisenä iltana luen alueen loppuun. Vihon luen 3 kertaa läpi ainakin, sillä sinne on kerätty se tärkeä asia, jota opettajat painottavat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Dominaattori
Vieras

LähetäLähetetty: Per Maa 30, 2007 7:13 am    Viestin aihe: Re: Kuinka paljon luette kokeisiin? Vastaa lainaamalla viestiä

bless kirjoitti:

Matematiikka En lue, eihän matematiikan kokeessa tarvita muuta kuin oikeat vastaukset ja perustelut, ja vastoin yleistä käsitystä ne ovat lähes aina pääteltävissä, vielä kun kaikkia tehtäviä ei tarvitse tehdä.

Fysiikka/Kemia En lue, sama asia. Kemia toisaalta on epäloogista, joten pääsen siitä läpi vain peruslaskutoimitusten voimalla, mutten lue silti.

Muut reaaliaineet Luen tunnin koetta edeltävänä aamuna, sillä vastauksiin täytyisi kopioida kilotavu kirjan tekstiä menestyäkseen.

Äidinkieli En lue, osaan puhua ja kirjoittaa muutenkin.

Muut kielet Ruotsia luen muutaman tunnin per koe, sitä ei puhuta missään toisin kuin englantia (jota en lue).
Takaisin alkuun
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Per Maa 30, 2007 10:29 pm    Viestin aihe: Re: Kuinka paljon luette kokeisiin? Vastaa lainaamalla viestiä

Dominaattori kirjoitti:

Matematiikka En lue
Fysiikka/Kemia En lue, sama asia.

Et laske edes harjoitustehtäviä ennen koetta? Olet tietysti oikeassa, järkeiltävissähän se kaikki noissa aineissa on, mutta ne pahimmat tehtävät vaativat mielestäni melkoista järkeilyä jos rutiinia ei ole. Tosin sen hienompaa tietysti, jos homma luistaa ilman pänttäämistäkin - kertoo siitä, että matemaattinen hahmotuskyky on hyvä. Itse menen eteenpäin raa'asti perslihaksilla eli laskemalla riittävästi.

Aika niukalla lukemisella tunnut muissakin aineissa selviävän. Millaisia tuloksia olet taktiikallasi saanut?

Takaisin alkuun
Dominaattori
Vieras

LähetäLähetetty: Lau Maa 31, 2007 2:17 pm    Viestin aihe: Re: Kuinka paljon luette kokeisiin? Vastaa lainaamalla viestiä

Habeas corpus kirjoitti:

Et laske edes harjoitustehtäviä ennen koetta? Olet tietysti oikeassa, järkeiltävissähän se kaikki noissa aineissa on, mutta ne pahimmat tehtävät vaativat mielestäni melkoista järkeilyä jos rutiinia ei ole. Tosin sen hienompaa tietysti, jos homma luistaa ilman pänttäämistäkin - kertoo siitä, että matemaattinen hahmotuskyky on hyvä. Itse menen eteenpäin raa'asti perslihaksilla eli laskemalla riittävästi.

Aika niukalla lukemisella tunnut muissakin aineissa selviävän. Millaisia tuloksia olet taktiikallasi saanut?

No, olen ollut ihan pikkulapsesta asti sekä lahjakas että innostunut matemaatikko, ja koetehtävät ovat tähän asti olleet helppoja eikä kaikkia tarvitse edes tehdä näissä lukion kokeissa, vaan kaikista koepaperin tehtävistä tehdään yleensä noin kaksi kolmasosaa.

Yläasteella lukuaineiden (Razz) keskiarvo oli 9, nyt lukiossa vaikeutuneen historian ja äidinkielen ansiosta 8,2.

Matematiikka: On ollut yhdessä todistuksessa joskus muinoin 9, muuten aina 10.

Fysiikka: Aina 9.

Kemia: Yläasteella 9, nyt 8 - aineiden ja yhdisteiden nimeämisessä käytettävä logiikka on joko karmaisevan monimutkainen, tai sitten sitä ei ole.

Historia: 7.

Biologia ja maantiede: Pomppii 7:n ja 8:n välillä.

Englanti: Yläasteella 10, lukiossa 9.

Ruotsi: Yläasteella 9, lukiossa 8 (tätä itse asiassa luen useankin tunnin ennen koetta).

Äidinkieli: yläasteella 9-10, lukiossa 7 - tämä niin sanottu "luova ajattelu" ts. se, että kirjoittaa opettajalle mieleisiä aineita, on vaikeampaa kuin oikeakielisyys.
Takaisin alkuun
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Per Huh 06, 2007 9:38 pm    Viestin aihe: Re: Kuinka paljon luette kokeisiin? Vastaa lainaamalla viestiä

Dominaattori kirjoitti:
No, olen ollut ihan pikkulapsesta asti sekä lahjakas että innostunut matemaatikko, ja koetehtävät ovat tähän asti olleet helppoja eikä kaikkia tarvitse edes tehdä näissä lukion kokeissa, vaan kaikista koepaperin tehtävistä tehdään yleensä noin kaksi kolmasosaa.

No eipä siinä sitten mitään, jos homma kerran toimii. Kieltämättä tuo mahdollisuus jättää muutamia tehtäviä pois tekee kokeissa selviämisen paljon helpommaksi. Toisaalta paperin loppuun on yleensä ladattu sen verran pahoja rasteja, että ne jäisivät monasti ainakin meikäläiseltä joka tapauksessa ratkaisematta. Eli tässä mielessä valinnaisuus on tavallaan hiukan näennäistä - en usko, että moni oikeasti laskee helppojen alkupään tehtävien sijasta niitä kaikkein pahimpia.

Noilla numeroilla on varmaan ihan järkevää olla turhaan stressaamatta. Jos jossain vaiheessa tarvitsee kiristää tahtia, niin kyllähän sen sitten koetuloksista ehtii huomata.

Dominaattori kirjoitti:
Äidinkieli: yläasteella 9-10, lukiossa 7 - tämä niin sanottu "luova ajattelu" ts. se, että kirjoittaa opettajalle mieleisiä aineita, on vaikeampaa kuin oikeakielisyys.

Joo, osalla opettajista on omanlaisensa maku, jota on vaikea tyydyttää. En tiedä miten kirjoitat, mutta itseäni on auttanut jäsentely ennen kirjoittamisen aloittamista. Eli ihan ranskalaisilla viivoilla mietin jutun pääkohdat ja niiden esittämisjärjestyksen erilliselle paperille. Teksti juoksee paremmin ja pysyy myös kasassa.

Yleensä yritän myös ottaa aika kärkevän kannan, kuitenkin siten että pyrin perustelemaan sen. Aineesta tulee näin elävämpi, kunhan ei lyö yli.

Takaisin alkuun
niobe
Tarkkailuluokka

LähetäLähetetty: Sun Huh 29, 2007 9:18 pm    Viestin aihe: Re: Kuinka paljon luette kokeisiin? Vastaa lainaamalla viestiä

bless kirjoitti:

Riippuu täysin ihmisestä ja aineesta, itse luotan yleensä täysin omaan intuitiooni. Ts. tuntemalla oman itseni tiedän kuinka paljon täytyy lukea mitäkin. Yleensä keskityn tunneilla sen verran hyvin, että kertaan tavallisesti vain koetta edeltävänä iltana. Joitain tarkkaa muistamista vaativien aineiden, kuten esim. historiantan yhteiskuntaopin kokeita varten saatan lukea parikin päivää.

Dominaattori kirjoitti:
Matematiikka En lue, eihän matematiikan kokeessa tarvita muuta kuin oikeat vastaukset ja perustelut, ja vastoin yleistä käsitystä ne ovat lähes aina pääteltävissä, vielä kun kaikkia tehtäviä ei tarvitse tehdä.

Mulla on vähän sama juttu, tai siis että en ainakaan mielelläni laske mitään harjotustehtäviä ennen matikan koetta. Joskus tuntuu hirveesti etten ymmärrä jotain asiaa kun tuijotan vaan jotain laskukaavoja yms., mut sit kun meen kokeeseen niin kaikki vaan loksahtaa paikoilleen! Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Maa Huh 30, 2007 6:10 pm    Viestin aihe: Re: Kuinka paljon luette kokeisiin? Vastaa lainaamalla viestiä

niobe kirjoitti:
Riippuu täysin ihmisestä ja aineesta, itse luotan yleensä täysin omaan intuitiooni.

Tuo on hyvä menetelmä, mutta sen kehittyminen ottaa tietysti oman aikansa. Vasta muutaman koekerran jälkeen syntyy jonkinlainen näppituntuma siitä, että tällaisella paneutumisella saan tuollaisen numeron ja tuollaisella paneutumisella tällaisen. Itselläni on tuon intuition kohdalla taipumista pieniin ylilyönteihin, eli arvioin aina riman turhan korkeaksi ja stressaan sitten kokeesta ehkä enemmänkin kuin pitäisi.

niobe kirjoitti:
Mulla on vähän sama juttu, tai siis että en ainakaan mielelläni laske mitään harjotustehtäviä ennen matikan koetta. Joskus tuntuu hirveesti etten ymmärrä jotain asiaa kun tuijotan vaan jotain laskukaavoja yms., mut sit kun meen kokeeseen niin kaikki vaan loksahtaa paikoilleen! Very Happy

Kiintoisaa, nimittäin itsestäni tuntuu etteivät nuo matematiikan tehtävät oikein aukea ilman kauheaa harjoitustehtävien pakertamista. No, perusjutut tietenkin, mutta ne kaavojen sovellukset eivät mielestäni ole niin helposti nähtävissä kuin vaikkapa fysiikan tehtävissä keskimäärin. Itse asiassa isosiskoni ohjeisti minua aikanaan aiheesta seuraavasti:

"Älä mene matematiikan kokeisiin sillä tavalla, että lasket niitä perustehtäviä ja sitten ajattelet, että kyllä kokeessa siltä pohjalta pähkäilemällä ratkaisee ne vaikeammatkin. Mä tein aina niin - enkä mä koskaan pystynyt ratkaisemaan niitä vaikeampia."

Mutta kuten aiemmassa viestissä tuli todettua, jos homma toimii niin mitäpä sitä muuttamaan. Joka tapauksessa tervetuloa foorumille, niobe!

Takaisin alkuun
BanskuPena
Tarkkailuluokka

LähetäLähetetty: Tor Tam 15, 2009 11:55 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hmm... Hassu kysymys, ite en kyllä oo jaksanu pitkää aikaa lukea kokeisiin tosissaan. Nyt varmaa pitäs ruveta pänttää ko noi kirjotuksetki o edesssä mutta eiköhän sitä vielä kerkee... Very Happy Kun odotukset ei oo korkeella ni ei oikeeen voi pettyäkään. Kurssikokeisiin riittää se että lukee vihon läpi huolellisesti niin pärjää jotenkuten kokeessakin. Äikkää, enkkua ja ruattia en ees viitsi lukea monen monituisista syistä. Äikkää ei voi lukea... ^^ tai voi mutta se on turhaa. Ruotsia on aiva turha lukea, sanakokeet kun on suoritettava niin niistä selviää lunttaamalla, mutta koe on itselleni täyttä hebreaa. Ja englantia en ole lukenut vähään aikaan kun osaan mielestäni sitä jo niin hyvin Cool
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Kotiaine.com Foorumin päävalikko -> Lukio Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Voit vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa