Kotiaine.com Foorumin päävalikko Kotiaine.com
Ei elämää vaan koulua varten.

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Lempiaineenne lukiossa?

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Kotiaine.com Foorumin päävalikko -> Lukio
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Kes Maa 22, 2006 11:51 pm    Viestin aihe: Lempiaineenne lukiossa? Vastaa lainaamalla viestiä

Mikä aine teitä lukioaikana miellytti eniten ja miksi? Mikä sai kiinnostumaan aiheesta - hyvä opettaja vai jo aiemmin virinnyt mielenkiinto?

Itse pidän eniten historiasta ja äidinkielestä, mutta keskinäisen paremmuusjärjestyksen ratkominen onkin sitten vaikeampaa. Historiassa mielenkiintoisuus on myös sidoksissa aikakauteen; toisen maailmansodan historiaa pidän hyvinkin kiintoisana, sen sijaan esim. taiteen tyylisuuntia käsittelevä historia on mielestäni melkoisen kuivaa. Barokki ja rokokoo, hohhoijaa.

Alavalinnan kannalta taitaisi olla hyvä pitää pitkästä matematiikasta kuin hullu puurosta, mutta jostain syystä se ei ihmeemmin vetoa. Onhan se ihan mielenkiintoista, mutta turhan työlästä ja teoreettista minun makuuni - vai onko joku joskus oikeasti tarvinnut vaikkapa differentiaalilaskentaa työssään?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
Tohtori
Pelottava hikipinko

LähetäLähetetty: Tor Maa 23, 2006 9:25 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä tykkäsin äidinkielestä, lähinnä siksi että siinä oli mukava opettaja - sellainen keski-ikäinen hippitäti, joka tykkäsi minun kirjoitustyylistäni eikä siksi rokottanut pisteitä vaikka en koskaan kirjoittanut sitä mitä piti. Oli aihe sitten mikä tahansa, väänsin siitä yleensä joko jonkinlaisen novellin tai sitten äärimmilleen kärjistetyn pakinatyyppisen jutun. Varsinaisia asiatekstejä taisin kirjoittaa vain pari koko lukioaikana, ja niistä tulikin ihan pirun tylsiä. Ei minua kyllä sitten äidinkielessä mikään muu kiinnostanut kuin se kirjoittaminen, mutta toisaalta kielioppi oli siihen aikaan niin hyvin hallussa että ne jutut pystyi suttaamaan vasurilla. Vähän semmoista leikkimistä ja oman (oletetun) erinomaisuuden korostamistahan se oli, mutta kun kerrankin tarjoutui tilaisuus päästä pätemään kirjoittamisella laajemmassa sosiaalisessa viitekehyksessä, niin pakkohan se oli sitten käyttää.

Englannissa oli myös oma sairas viehätyksensä, koska siihen aikaan ainakin kirjallinen osaamiseni oli niin kovaa tasoa opetuksen vaatimuksiin nähden. Pohja tuli varmaan tietokonepeleistä, ja luinhan minä paljon sekä englanninkielisiä kirjoja että kaikenlaista purkeista löytyvää materiaalia. Sanavarastoni saattoi olla vähän erikoisesti profiloitunut, mutta kielen perusosaaminen oli kuitenkin niin hyvin hanskassa että lukiotasolla pystyin repimään kursseista kymppejä tekemättä oikeastaan yhtään mitään (mitä nyt joskus näytösluontoisesti hutaisin jonkun tehtävän vasemmalla kädellä, ja tulos oli silti parempi kuin useimmilla tosissaan pakertavilla). Opettajan kanssa meillä oli aina sellaista vääntöä, minun tavoitteeni oli saada kymppi mahdollisimman vähällä vaivalla ja hän taas kehitti jos jonkinlaista kommervenkkiä saadakseen kympin tiputettua ysiksi. Hän oppi lopulta sen, että en koskaan lukenut englanninkokeisiin, ja haali sanastotehtäviin kaikkia sellaisia erikoisia sanoja joita ei uskonut minun voivan tietää. Kerran hän kai saikin koenumeroni tiputettua ysillä alkavaksi, jolloin kurssista tuli sitten "vain" ysi, ja tavallaan taistelu päättyi opettajan voittoon koska minun oli sen jälkeen pakko varalta vilkaista sanastot kertaalleen läpi aamulla ennen koetta enkä voinut enää mennä kylmiltäni kiskaisemaan sitä kymppiä. Ihmeellistä pelleilyä ja leikkimistä se oli sekin touhu, mutta lukiolaiset nyt ovat semmoisia kuin ovat.

En muista, että olisin muista lukioaineista sen ihmeemmin innostunut. Lukuaineet olivat lähinnä sitä puurtamista, vaikka monissa toki oli kiinnostavia osa-alueita (esim. juuri historiassa tai vaikka jossain psykologiassa). Jossain kasin ja ysin kieppeillä ne yleensä hyppivät, kun en jaksanut niihin sillä lailla panostaa. Matemaattisten aineiden kanssa joutui sitten jo tekemään oikeasti töitä, että ne sai pidettyä edes siellä seiskan ja kasin tietämillä.

Ja sitten olivat liikunta ja kuvaamataito, joista kumpikaan ei kiinnostanut sitten tippaakaan. Liikunnasta minulla oli yleensä vitonen, lähinnä siksi että osallistuin aika niukasti mihinkään mitä olisi pitänyt tehdä (jos joskus jaksoin olla toiminnassa mukana, saatoin saada kutosen - kovin liikunnallinen ihminenhän en ole koskaan ollut, vaikka silloin nuorena en tietysti ollut tällainen plösö kuin nykyään vaan pikemminkin aika hintelä). Kuvaamataito oli sitä tasaista seiskaa, kun nyt suunnilleen suttasin sitä mitä käskettiin mutta lopputulosta ei kyllä kukaan seinälleen laittanut. Minähän kyllä piirsin siihen aikaan aika paljon, lähinnä pitkiä juonellisia sarjakuvia (joiden graafinen tyyli oli aika lailla Hillittyjä miehiä monimutkaisempi), ja jotkut niistä tuherruksista ovat jälkeenpäin katsoen ihan siedettäviä, mutta ne nyt ovat semmoisia lyijykynällä raapustettuja ääriviivapiirroksia eikä sitä tyyliä hirveästi lukion kuviksessa haettu.

Ei minua oikein se koulunkäynti silloin enää jaksanut napata, lähinnä siinä oli se sosiaalinen ympäristö ja kaikki varsinaisen opiskelun ulkopuolinen toiminta mikä sai minut lukiossa notkumaan loppuun asti. Ja loppujen lopuksihan ainakin minun aikoinani sai ihan siedettäviä numeroita suhteellisen vähällä työllä, vaikkei sellaisesta opiskelusta sitten pitemmällä tähtäimellä tainnut olla mitään hyötyä. Lukion jälkeenhän meni pitkä aika että viitsin opiskella yhtään mitään, ja nykyinen tutkintokin tuli väännettyä loppuun lähinnä hallituksen vaatimuksesta. Eipä siitäkään juuri hyötyä ollut, keskinkertaiset amk-paperit hyödyttävät työelämässä suunnilleen yhtä paljon kuin keskinkertaiset yo-paperitkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Dive
Rehti opiskelija

LähetäLähetetty: Per Maa 24, 2006 11:20 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tykkäsin

- äidinkielestä. Sain lähes joka kerta yli 90 pistettä, opettajamme kai tykkäsivät tyylistäni. Erityisesti pidin ainekirjoituksesta, kun sai leikkiä kielellä (AS-piirre?) ja päästää luovuuttaan edes vähäsen irti. Aina kun opettaja kysyi, kirjoitetaanko aine viikon vai kahden päästä, muut halusivat lykätä ja sanoivat "kahden". Minä vain ajattelin mielessäni, että molempi olisi ollut parempi.

- filosofiasta ja hieman yllättäen uskonnosta. Syynä se, että meillä oli tosi innostava opettaja, joka rohkaisi myös keskustelemaan ja pohdiskelemaan, ja antoi tehtävänantoja, joissa sai myös ajatella itse eikä vain toistaa kirjasta luettua. Sääli vaan, että monesti olin melkein ainoa kurssilla, jota olisi kiinnostanut keskustella - kaipa olen niin pienestä asti tottunut tulemaan pidetyksi omituisena, etten enää siinäkään vaiheessa jaksanut ujostella. Numerot molemmista taisivat olla 10 päästötodistuksessa (!)

- psykologiasta. Opettaja oli kuiva ja ilmeisen frigidi ämmä, joka oli laatinut kalvot vuonna nakki ja joka ei tuntunut tietävän perusasioitakaan jos niitä ei lukenut käyttämässämme psykologian kirjassa. Hän tykkäsi kai tuntiaktiivisuudestani, mutta ei tuntunut pitävän tavastani kysellä vaikeita (eivät ne edes vaikeita olleet, jos olisi yhtään päivittänyt tietojaan). Opiskelu oli luokkaa "opettaja sanoo mitkä kohdat alleviivataan ja oppilaat alleviivaavat". Tajusin ekan kurssin ekalla tunnilla, etten pidä opettajasta, mutta päätin kuitenkin pitää psykologiasta koska se kiinnosti minua.

Onnekseni kyseinen opettaja oli sairauslomalla kun yo-vastauksia korjattiin ja edellä mainittu mukava uskonnon/filosofianopettaja korjasi myös psykologian kysymykset. Jälkeenpäin sitten tämä vakiopettaja tuli minulle sanomaan, kuinka hienoa on kun olen kirjoittanut 9 pisteen jokerivastauksen ja oli pahoillaan kun ei saanut sitä lukea. Mietin mielessäni, ettei häneltä siitä olisi kylläkään ysiä herunut.

Niin, ja psykologiaa jatkoin sitten yliopistoon asti.
Takaisin alkuun
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Per Maa 24, 2006 8:33 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tohtori kirjoitti:
Oli aihe sitten mikä tahansa, väänsin siitä yleensä joko jonkinlaisen novellin tai sitten äärimmilleen kärjistetyn pakinatyyppisen jutun. Varsinaisia asiatekstejä taisin kirjoittaa vain pari koko lukioaikana, ja niistä tulikin ihan pirun tylsiä.

Jep, ei äidinkielestä kyllä voi pitää, jos opettaja on sairaalloisen tarkka siitä että kaikki aineet pitää saada yhteen muottiin ja huumori on ehdottomasti kiellettyä. Onneksi meilläkin asenne on ollut lupsakka, opettaja jopa totesi että 'saa yo-kokeessa kirjoittaa tarinan, jos tehtävänanto ei sitä estä; ei novelleja ole missään ohjeessa kielletty'.

Sellainen hiomalla hiominen ja viimeisten kahden pilkkuvirheen armoton metsästäminen tappaa kirjoittamisen halun kenestä tahansa. Plus sitten kielioppi, jota itsekin vihaan. En ole koskaan oikeastaan missään kielessä opetellut sääntöjä tai kielioppia, minusta niiden kautta on erittäin vaikea oppia tekemään yhtään mitään. Kun riittävästi altistuu hyville teksteille, tärkeät säännöt löytyvät itsestään. Mitättömistä säännöistä - "suurella rakkaudella" tms. - ei sitten ole niin väliä, paitsi yo-kokeissa.

Tohtori kirjoitti:
Matemaattisten aineiden kanssa joutui sitten jo tekemään oikeasti töitä, että ne sai pidettyä edes siellä seiskan ja kasin tietämillä.

Ne ovatkin kyllä perkeleen keksintö. Esimerkiksi suhteellisen leppoisia historiaa ja äidinkieltä on pakollisina 4 ja 5 kurssia, kun taas pitkässä matematiikassa kursseja on 10 (!). Lisäksi asiat ovat oikeasti vaikeita ja vaativat käsittämätöntä määrää toistoja, jotta ne jäävät päähän. Pahinta on, että ysikurssille päästyään alkaa jo autuaasti unohtua kaikki se, mitä opetettiin kolmos- ja neloskurssilla. Kuitenkin koko roska pitäisi hallita ylioppilaskokeessa täydellisesti.

Dive voisikin antaa vinkkejä siitä, miten hän hommasta selvisi. Omana suunnitelmanani on laskea koko kesä ja henkisestä kantista riippuen joko kirjoittaa syksyllä vähintään cumu tai lähteä lataamaan.

Tohtori kirjoitti:
Ja sitten olivat liikunta ja kuvaamataito, joista kumpikaan ei kiinnostanut sitten tippaakaan. Liikunnasta minulla oli yleensä vitonen, lähinnä siksi että osallistuin aika niukasti mihinkään mitä olisi pitänyt tehdä

Liikunta on hauskaa, jos se on mitä tahansa muuta kuin koululiikuntaa. Yleensä nimittäin ne, joiden kanssa joutuu liikkumaan, ovat mitä ärsyttävimpiä kusipäitä. Lisäksi opettajat ovat usein sadisteja, joiden lajivalinnat ovat vähän mitä ovat.

Oikeastaan olen saanut liikunnasta irti hupia vasta nyt, kun olen käynyt kaverin kanssa sulkapalloilemassa ja vapaamuotoisessa porukassa pelaamassa sählyä. Kun sellainen liiallinen veren maku suussa -touhu jää pois, huomaa että homma voi olla aika mielenkiintoistakin.

Tohtori kirjoitti:
Eipä siitäkään juuri hyötyä ollut, keskinkertaiset amk-paperit hyödyttävät työelämässä suunnilleen yhtä paljon kuin keskinkertaiset yo-paperitkin.

Keskinkertaisuutta ei ymmärretä tässä maassa riittävästi...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Per Maa 24, 2006 8:37 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Dive kirjoitti:
Aina kun opettaja kysyi, kirjoitetaanko aine viikon vai kahden päästä, muut halusivat lykätä ja sanoivat "kahden". Minä vain ajattelin mielessäni, että molempi olisi ollut parempi.

Tuo kuulostaa jo pahalta hikaroinnilta Smile. Itsekin tosin pyrin tekemään tehtävät aina mahdollisimman nopeasti alta pois. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin huomata lauantaina, että maanantaina pitää palauttaa jotain, eikä ole vielä edes aloittanut. Siinä on koko loppuviikonloppu pilalla...

Dive kirjoitti:
Sääli vaan, että monesti olin melkein ainoa kurssilla, jota olisi kiinnostanut keskustella - kaipa olen niin pienestä asti tottunut tulemaan pidetyksi omituisena, etten enää siinäkään vaiheessa jaksanut ujostella.

Tuntikeskustelut ovat usein mielenkiintoisia, itsekin pidän niistä. Valitettavasti suurin osa porukasta yleensä istuu hiljaa. En tiedä mikä siinä on, nolatuksi tulemisen pelko, ajatusten puute vai se, ettei yksinkertaisesti nappaa?

Dive kirjoitti:
Onnekseni kyseinen (psykologian) opettaja oli sairauslomalla kun yo-vastauksia korjattiin ja edellä mainittu mukava uskonnon/filosofianopettaja korjasi myös psykologian kysymykset.

Olikohan sairasloman syy.. psykologinen?-)
Takaisin alkuun
alfauros
Rehti opiskelija

LähetäLähetetty: Tii Hei 11, 2006 4:24 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Äikkä oli kivaa kun oli mukava opettaja, kävin tässä pari vuotta sitten lukiossa kääntymässäkin kun kävin hakemassa todistuksen kouluun pyrkimistä varten, mutta harmikseni hän ei ollut enää siellä, uskonnon- ja ruotsinopettajat sen sijaan kyllä muistivat minut, kun kävin opettajanhuoneessa katsomassa, ketä tuttuja on vielä paikalla.

Psykologia ja historia sen sijaan eivät oikein napanneet, kun ensimmäinen psykologian opettaja oli selkeästi hullu ja historiassa toistettiin lähinnä tätä samaa vanhaa yläasteella tuttua huttua vuosisataisesta Suomi-Venäjä maaottelusta, tuolloin minua kiinnosti historiassa lähinnä mytologia ja kaikki, mikä oli mahdollisimman kaukana ajassa ja paikassa, eikä mikään saatanan suomen sota 1809 tai pähkinäsaaren rauha 1323.
Nyt yliopistossa tosin tosin havaitsin Suomen historiankin olevan ihan jees, kun luennoitsijat ovat aivan toista maata kuin lukion opettajat ja heittelevät aina välissä ilmaan jotain hauskaa ja mielenkiintoista triviatietoa, mikä pitää kiinnostuksen yllä.
Takaisin alkuun
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Sun Hei 23, 2006 11:38 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

alfauros kirjoitti:
uskonnon- ja ruotsinopettajat sen sijaan kyllä muistivat minut

Menikö ruotsinope piiloon pöydän alle sinut nähdessään?-)

alfauros kirjoitti:
historiassa toistettiin lähinnä tätä samaa vanhaa yläasteella tuttua huttua vuosisataisesta Suomi-Venäjä maaottelusta, tuolloin minua kiinnosti historiassa lähinnä mytologia ja kaikki, mikä oli mahdollisimman kaukana ajassa ja paikassa

Monet ovat tuota valittaneet, eli että lukiohistoria jää kuivaksi vuosien ja merkittävien tapahtumien tankkaukseksi. Sellainen väritys, keskivertoihmisen elämä, hassut anekdootit, myytit sun muut jää helposti kokonaan pois. Silloin historia tuntuu kuivalta ja elottomalta, mitä se ei suinkaan todellisuudessa ole ollut.

Ongelmana on vain se rajattu tuntimäärä - perusasiat pitäisi saada joka oppilaan kalloon lähtötasosta riippumatta ja sitä asiaa on melko paljon. Siinä on opettajalla täysi työ saada edes kirjan vaatimat asiat esille, muusta puhumattakaan. Onneksi jotkut historianopettajat sentäs saavat väliin heitettyä jotain piristävää vaihtelua - itselleni on sattunut vuosien varrelle peräti kolme tällaista.

alfauros kirjoitti:
eikä mikään saatanan suomen sota 1809 tai pähkinäsaaren rauha 1323.

Taktiikka on kuitenkin näemmä toiminut, muistat nämä Very Happy.

If you aren't remembered... Then you never existed.
Takaisin alkuun
alfauros
Rehti opiskelija

LähetäLähetetty: Sun Hei 23, 2006 2:03 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Habeas corpus kirjoitti:

Ongelmana on vain se rajattu tuntimäärä - perusasiat pitäisi saada joka oppilaan kalloon lähtötasosta riippumatta ja sitä asiaa on melko paljon. Siinä on opettajalla täysi työ saada edes kirjan vaatimat asiat esille, muusta puhumattakaan. Onneksi jotkut historianopettajat sentäs saavat väliin heitettyä jotain piristävää vaihtelua - itselleni on sattunut vuosien varrelle peräti kolme tällaista.

Aivan totta, siksi yliopistossa historia olikin siksi mielenkiintoisempaa kun se on kursseittain ja aihepiireittäin ja luennoitsijat itse juuri sen aihepiirin ammattilaisia.
(ehkäpä habeas tuleekin Turkuun lukemaan historiaa Very Happy)

Lainaus:
alfauros kirjoitti:
eikä mikään saatanan suomen sota 1809 tai pähkinäsaaren rauha 1323.

Taktiikka on kuitenkin näemmä toiminut, muistat nämä Very Happy.

Pähkinäsaaren rauha oli ainoa vuosiluku joka jäi yläasteelta päähän ja Suomen sota taas on peräisin Aku Ankasta, jossa eräässä tarinassa Roope kaivaa esiin sen aikaisen tykin.

"blaablaa jotain sodanaikaisesta tykistä"
"Minkä sodan?"
"Suomen sodan 1809, älä kysele tyhmiä!"

Jostain syystä nuo kaksi viimeistä repliikkiä ovat jääneet mieleen. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Maa Hei 24, 2006 12:33 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

alfauros kirjoitti:
(ehkäpä habeas tuleekin Turkuun lukemaan historiaa Very Happy)

Hyvä idea! Muuten voisi mennäkin, mutta ongelmana on se, ettei historian alalta ole ymmärtääkseni kovin helppo työllistyä. Ja ne paikat, joihin yleisimmin työllistytään, ovat minusta kammottavia. En haluaisi viettää loppuelämääni esimerkiksi yläasteen historian opettajana.. Tutkijan ja professorin paikkoja taas on vähän, joten niistä on hirvittävä kilpailu - ja jälkimmäiseenhän sisältyy vielä opetusvelvollisuuskin.

Periaatteessa olen ollut pitkään sitä mieltä, että voisin isona pyrkiä joko tietotekniselle alalle tai sitten johonkin äidinkieleen/historiaan liittyvään, esimerkiksi toimittajaksi. Edellisessä on niin paljon helpompi päästä leivän syrjään kiinni, että se houkuttaa enemmän. Lisäksi tietokonejutut ovat ehkä enemmän sellaisia, joita voisin tehdä työkseni - toimittajan hommaan voisi kyllästyä aika nopeasti.

alfauros kirjoitti:
Suomen sota taas on peräisin Aku Ankasta, jossa eräässä tarinassa Roope kaivaa esiin sen aikaisen tykin.

"blaablaa jotain sodanaikaisesta tykistä"
"Minkä sodan?"
"Suomen sodan 1809, älä kysele tyhmiä!"

Hah, hulvaton. Tuo on se tarina, jossa Karhukopla esiintyy ensimmäisen kerran (Barksin piirtämä). Nimi piti luntata netistä, se on Ankkalinnan pamaus. Hauska juttu, muistan sen edelleen. Muita mainioita lainauksia aihepiiriin liittyen ovat mielestäni

"Vartioi munia huolella, Lupu! Ne ovat maan ainoat munat."

ja

"... Muutoin maailma ei koskaan tule tuntemaan hajuttoman kaalin iloja!"

Takaisin alkuun
alfauros
Rehti opiskelija

LähetäLähetetty: Tii Hei 25, 2006 6:58 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Habeas corpus kirjoitti:

Hyvä idea! Muuten voisi mennäkin, mutta ongelmana on se, ettei historian alalta ole ymmärtääkseni kovin helppo työllistyä. Ja ne paikat, joihin yleisimmin työllistytään, ovat minusta kammottavia. En haluaisi viettää loppuelämääni esimerkiksi yläasteen historian opettajana..

No joo... Riippuu tietysti mihin päätyy, kohtahan opettajapulan ansiosta voi itse valita.

Kaverin isä muuten on paitsi historian opettaja, myös lukion rehtori ja repii palkkaa sen viisi tonnia kuussa...

Lainaus:

Tutkijan ja professorin paikkoja taas on vähän, joten niistä on hirvittävä kilpailu - ja jälkimmäiseenhän sisältyy vielä opetusvelvollisuuskin.

Tutkijan ala nyt on aika laaja, Suomestakin on jotain minkä lie Egyptin tienoilla olleen muinaisen valtakunnan supererikoistutkijoita.

Lainaus:

Periaatteessa olen ollut pitkään sitä mieltä, että voisin isona pyrkiä joko tietotekniselle alalle tai sitten johonkin äidinkieleen/historiaan liittyvään, esimerkiksi toimittajaksi. Edellisessä on niin paljon helpompi päästä leivän syrjään kiinni, että se houkuttaa enemmän. Lisäksi tietokonejutut ovat ehkä enemmän sellaisia, joita voisin tehdä työkseni - toimittajan hommaan voisi kyllästyä aika nopeasti.

No niin no... Toisaalta Intiasta saa halpiskoodareita ja muutenkin kaiken maailman datanomia pukkaa vähän joka tuutista, että en sitten tiedä onko se tulevaisuudessa mikään autuus.

Paras ratkaisuhan olisi tietysti olla arvokasta sukua ja sikamaisen rikas, niin voisi melkeinpä harrastusmielessä kouluttautua ties millä aloilla.
Takaisin alkuun
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Per Hei 28, 2006 6:21 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

alfauros kirjoitti:
Kaverin isä muuten on paitsi historian opettaja, myös lukion rehtori ja repii palkkaa sen viisi tonnia kuussa...

Jep. Vaikka normiopettaja ei niin kauheasti tienaakaan, niin ei tuo rahallisessa mielessä mitenkään mahdoton ammatti ole. Reksit, proffat ym. 'erikoisväki' saa ymmärtääkseni jo paljon parempaa palkkaa ja lisäksi kaikillahan on ammattietuna erittäin pitkä kesäloma moniin muihin aloihin verrattuna.

Kylmän taloudellisesti ajatellen ei siis ehkä mitenkään huono valinta, mutta työ on yksinkertaisesti sellaista jossa en uskoisi viihtyväni.

alfauros kirjoitti:
No niin no... Toisaalta Intiasta saa halpiskoodareita ja muutenkin kaiken maailman datanomia pukkaa vähän joka tuutista, että en sitten tiedä onko se tulevaisuudessa mikään autuus.

Kieltämättä tätä minäkin olen miettinyt. Joku ohjelma tai sivuston lähdekoodi siirtyy nopeasti ja sujuvasti Intiassa tai Kiinassa toimivalta alihankkijalta Suomeen, kunhan sinne toiseen päähän saadaan ensin toimiva laadunvalvonta. On enemmän kuin mahdollista, että tulevaisuudessa näitä hommia tehdään kustannussyistä niin, että jollain IT-alan ohjelmointipalveluja tms. tuottavalla firmalla on vain myyntimiesten ja esittelijöiden toimisto täällä. Itse tehtävät hoidetaan halvemman työvoiman maissa, jossa on pari länsimaalaista valvomassa ja välittämässä asiakkaiden toiveita eteenpäin työntekijöille.

Sama pätee tietysti kaikkeen muuhunkin sellaiseen työhön, joka voidaan helposti kääntää biteiksi ja takaisin. Esimerkiksi vaikka kirjanpitoon, erilaisten laitteiden ja rakennusten suunnitteluun, kuvankäsittelyyn jne. Kunnolla suojassa ovat vain ne työt, joita on mahdotonta siirtää; paikan päällä tarjottavat palvelut, rakentaminen ja vastaavat.

Myös mainintasi datanomien määrän kasvusta on aiheellinen. Tietoalan työläisiä tehdään Suomessa kuin liukuhihnalta, eikä tunnu uskottavalta että kaikille riittää tulevaisuudessa töitä. Ei varsinkaan, kun otetaan huomioon nuo tuhannet ja taas tuhannet intialaiset ja kiinalaiset välkyt, joita paikalliset yliopistot syytävät ulos jatkuvalla syötöllä. Ihan turha kuvitella, että me voisimme täällä kilpailla jollain korkeamman tason älyllisellä työllä - kyllä niin suuresta porukasta aina löytyy huippuosaajia mille tahansa alalle.

alfauros kirjoitti:
Paras ratkaisuhan olisi tietysti olla arvokasta sukua ja sikamaisen rikas, niin voisi melkeinpä harrastusmielessä kouluttautua ties millä aloilla.

Niinpä. Hankalaltahan tämä tilanne näyttää, mutta parempi kai sitä on jotain yrittää..

Takaisin alkuun
hänskä
Tarkkailuluokka

LähetäLähetetty: Tii Maa 27, 2007 5:53 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Matikasta pidän eniten ehkä siksi, että siinä on hyvä opettaja ja matemaattinen ajattelu on aina kiinnostanut minua. Fysiikka on myös mielenkiintoista, koska se vaatii pohtimista ja mielestäni käytännöntehtävien ratkaisu on mielenkiintoista.

Oma viehätyksensä on myös ruotsissa, englannissa ja saksassa. Kielet ovat olleet minulle yleensä aika selvä juttu, koska olen ollut englannin kielisessä päiväkodissa.

Äidinkielestä, filosofiasta, uskonnosta jne. en juurikaan välitä, koska uskonto on mielestäni melko turhaa, ja sitäkin on aivan liikaa tarjolla lukiossa. Pakollisena jopa 3 kurssia, kun fysiikkaa on 1 kurssi! Äidinkieli on tärkeä aine, mutta en vain saa kiksejä siitä. Aineiden kirjoittaminen on aina ollut heikkouteni, mutta kielioppi sujuu kuin vettä vaan. Filosofia on mielestäni kaukaista ajattelua ja tuommoista jaarittelua ja "jauhamista". Mielestäni ehkä turhin aine koko lukio-opiskelussa.

Historia ja psykologia ovat myös melko mielenkiintoisia ja aloitan aina innolla uuden kurssin. Historiassa opettaja on mielestäni tärkeä. Opettajan täytyy osata selittää asiat mielenkiintoisesti ja hänen pitää olla todellinen asiantuntija, jotta oppilaat saavat mahd. paljon tietoa irti.
Takaisin alkuun
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Tor Maa 29, 2007 11:01 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hänskä kirjoitti:
Matikasta pidän eniten ehkä siksi, että siinä on hyvä opettaja ja matemaattinen ajattelu on aina kiinnostanut minua. Fysiikka on myös mielenkiintoista, koska se vaatii pohtimista ja mielestäni käytännöntehtävien ratkaisu on mielenkiintoista.

Ilmeisesti et siis erityisemmin työtä pelkää Smile. Nuohan ovat niitä rankimpia aineita lukiossa, ainakin omien kokemuksieni mukaan. Kotitehtäviä tulee pirusti ja niitä on syytä myös laskea, jos haluaa saada asiat haltuun. Mutta ihan mielenkiintoisia asioita noissa aineissa kyllä opetetaan.

Fysiikassa itseäni häiritsee jonkin verran se pintapuolisuus ja teoreettisuus. Tietysti opetetuilla asioilla on laajasti käytännön sovelluksia, mutta ainakin aikuislukiopuolella erilaiset kokeet ja muut räpeltelyt jäävät vähiin. Käytännössä homma menee paljolti laskemiseksi ja kaavojen opetteluksi. Olisi mielenkiintoista, jos joskus pääsisi hyödyntämään juttuja tosielämään tyyliin "ahaa, tämä virtapiiri ei toimi, koska tuossa kulkevan virran suuruus on N ja pitäisikin olla Y".

Oma viehätyksensä on myös ruotsissa, englannissa ja saksassa. Kielet ovat olleet minulle yleensä aika selvä juttu, koska olen ollut englannin kielisessä päiväkodissa.

hänskä kirjoitti:
koska uskonto on mielestäni melko turhaa, ja sitäkin on aivan liikaa tarjolla lukiossa. Pakollisena jopa 3 kurssia, kun fysiikkaa on 1 kurssi!

Fysiikassa taitaa olla kyse siitä, että halutaan kaikkien tutustuvan aineeseen mutta siten, että kurssi on varmasti suht. vaivattomasti läpäistävissä. Ainakin omasta mielestäni vaikeusastehyppy fysiikan 1 ja 2 (eka vapaaehtoinen) kurssin välillä on todella iso; ykköskurssilla on lähinnä sellaista muistiinpainettavaa asiaa ja luettavaa, kakkoskurssilla tulee aika tiukkaan tahtiin termodynamiikkaa ja kaasujen tilanyhtälöitä. Fyssassa maistuu mielestäni sellainen oletus, että opiskelijan ajatellaan joko lukevan sitä sen pakollisen kurssin tai sitten paneutuvan tosissaan ja lukevan kaikki syventävät - mikään muu ei minusta selitä tuota ykkös- ja kakkoskurssin suurta eroa.

Aikuislukiossa on se hyvä puoli, että uskontoa, filosofiaa ym. vähemmän "kovia" aineita ei tarvitse juuri lukea, ellei halua. Uskonnostakin taitaa olla pakollisena tasan yksi kurssi, jolla käytiin läpi yleisiä asioita eri uskontoihin liittyen.

hänskä kirjoitti:
Historiassa opettaja on mielestäni tärkeä. Opettajan täytyy osata selittää asiat mielenkiintoisesti ja hänen pitää olla todellinen asiantuntija, jotta oppilaat saavat mahd. paljon tietoa irti.

Jep. Hyvän opettajan kautta historiaan tulee ihan eri tavalla väriä kuin sellaisen "luetaanpa kirjasta sivu XXX.."-opettajan.

Takaisin alkuun
ouneri
Vieras

LähetäLähetetty: Per Maa 30, 2007 7:05 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Matematiikka on aina ollut lähellä sydäntäni. Ajan ja kynälyijyn sijaan kannattaa uhrata ajatusta, sillä matematiikassa kaikki on loogista ja järkeenkäypää.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Kotiaine.com Foorumin päävalikko -> Lukio Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Voit kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Voit vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa