Kotiaine.com Foorumin päävalikko Kotiaine.com
Ei elämää vaan koulua varten.

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mielenosoitus Helsingissä
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Kotiaine.com Foorumin päävalikko -> Yleinen keskustelu
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
alfauros
Rehti opiskelija

LähetäLähetetty: Lau Syy 09, 2006 6:56 pm    Viestin aihe: Mielenosoitus Helsingissä Vastaa lainaamalla viestiä

Jonkin anarkistijärjestön tms. mukaan heidän pitäisi tukea jotain kiinalaisia "tuomalla edes vähän sekasortoa Helsingin kaduille".
Lienenkö tyhmä, kun en nyt oikein ole sisäistänyt, mitä se jotain kiinalaista sorrettua lämmittää, että täällä on kadulla rikkinäistä lasia.

Ja ainakin televisiosta katsomani perusteella, porukka koostui lähinnä huppupäistä, hipinretkuista ja jonkin sortin kiljupunkkareista.

Kukaan ei ole tainnut kertoa ressukoille, että enemmän uskottavuutta mielenosoituksella voisi saada, jos esiintyisivät omalla naamallaan ja koittaisivat näyttää ihmisiltä ja myös käyttäytyä sen mukaisesti, sen sijaan että joku sosiaalituilla elävä reikänaama hassunvärisen tukkansa kanssa viskoo kiviä ja pulloja rauhaa-kyltti toisessa kädessä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Lau Syy 09, 2006 8:56 pm    Viestin aihe: Re: Mielenosoitus Helsingissä Vastaa lainaamalla viestiä

alfauros kirjoitti:
Jonkin anarkistijärjestön tms. mukaan heidän pitäisi tukea jotain kiinalaisia "tuomalla edes vähän sekasortoa Helsingin kaduille".

Jep, saatiin sinne näemmä jonkinlainen rähinä aikaan. Melko laimeaa kuitenkin, television mukaan paikalla oli n. 300 henkilöä joista osa oli tiedotusvälineiden edustajia. Eli kahta pulloja heittelevää anarkistia kohden oli yksi toimittaja, joka kuvasi tapahtumia?-)

Melko rauhallista tämä liikehdintä täällä pohjolassa on, jos verrataan siihen mitä vaikka Ranskassa parhaimmillaan (pahimmillaan?) saadaan aikaan.

alfauros kirjoitti:
Ja ainakin televisiosta katsomani perusteella, porukka koostui lähinnä huppupäistä, hipinretkuista ja jonkin sortin kiljupunkkareista.

Niistähän se kai yleensä. Television kuvaväläyksistä vaikutti siltä, että mukana oli sekalaista vaihtoehtoporukkaa ja sitten organisoidumpaa väkeä. Jälkimmäisillä oli samantyyppiset mustat asusteet ja he tuntuivat liikkuvan järjestelmällisesti porukassa, pyrkimyksenään aiheuttaa sekasortoa esim. järjestämällä rynnäkköjä saarrosrengasta vastaan. Poliisin aiemmat väitteet mielenosoituksissa pyörivistä "provokaattoreista" näyttivät saavan siis tukea, joskin lyhyiden uutiskuvien perusteella ei uskalla hirveän pitkälle vietyjä johtopäätöksiä tehdä.

alfauros kirjoitti:
Kukaan ei ole tainnut kertoa ressukoille, että enemmän uskottavuutta mielenosoituksella voisi saada, jos esiintyisivät omalla naamallaan ja koittaisivat näyttää ihmisiltä

Globalisaationvastaisessa liikkeessä ongelmana on sen hajanaisuus ja liikkeen tukijoiden eri päämäärät. Esimerkiksi minä ymmärrän hyvin sen, että teollisuusmaiden duunarit ovat huolissaan siitä kuinka heidän työpaikoilleen käy vapautuvan talouden maailmassa. Samoin pidän kaupan vapauttamisen mukanaan tuomaa valtioiden välistä verokilpailua uhkana hyvinvointivaltiolle.

Tässä mielessä siis voisin hyvinkin olla mukana osoittamassa mieltä vaikka jotain WTO:n kokousta vastaan. Tämän estää kuitenkin se, että vaikka suurin osa saman mielenosoituksen porukasta allekirjoittaisi minun näkemykseni, he pyrkisivät ajamaan läpi myös omia näkemyksiään. Osa tästä antiglobalisaatioporukasta haluaa rakentaa jonkun utopistisen anarkistiyhteiskunnan, osaa kiinnostaa erilaisten vähemmistöjen tasa-arvon eteenpäinvieminen, toiset vaativat suurempia pakolaiskiintiöitä ja lisää tukea kehitysmaille ja niin edespäin.

Liikkeen on siis vaikea esiintyä julkisuudessa ja mediassa järkevästi, koska sen jäsenet ovat eri mieltä lähes kaikesta. Yhteinen tekijä on ainoastaan se, että talouden vapauttaminen koetaan uhkana. Pelkästään sen ajatuksen varaan ei kovin loistavaa ideologiaa voida rakentaa.

alfauros kirjoitti:
sen sijaan että joku sosiaalituilla elävä reikänaama hassunvärisen tukkansa kanssa viskoo kiviä ja pulloja rauhaa-kyltti toisessa kädessä.

Hehe, asennoitumisesi tähän liikkeeseen on sen verran epäselvä ja sovittelevainen, että saatat hyvinkin leimautua prekariaatti-anarkistiksi Wink.

If you aren't remembered... Then you never existed.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
Tohtori
Pelottava hikipinko

LähetäLähetetty: Lau Syy 09, 2006 9:27 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No, tuo nyt on sitä tyypillistä viherpunaista touhua. Porukka haluaa riehua kännipäissään ja sotkea paikkoja, mutta kaikenlaisten ylevien aatteiden vuoksi sitä ei voi tunnustaa itselleen ja muille, vaan pitää sitten esittää ryyppäämiselle ja rälläämiselle joku tuollainen tekosyy.

Tämä on juuri se syy, jonka vuoksi olen alkanut vierastaa kaikenlaisia vasemman laidan aatesuuntauksia. Tuntuu, että sillä porukalla heittää suhteellisuudentaju pahemman kerran häränpyllyä. Kyllähän tässä maailmassa ja jopa Suomessakin on moni asia päin persettä, mutta jotenkin tuo vasuriporukka tuntuu pitävän suurimpana yhteiskunnallisena ongelmana sitä, että valtiovalta puuttuu pikkurikollisten, sosiaalipummien ja häirikkönuorten ns. elämäntapaan. Pitäisi saada töhriä ja muutenkin sotkea julkisia tiloja, ryypätä ja möykätä yleisillä paikoilla ja julkisissa liikennevälineissä, matkustaa pummilla, imuttaa piraattikopioita netistä, käyttää haluamiaan huumeita jne., ja kaikki tämä yhteiskunnan pitäisi vielä kustantaa jonkinlaisella kansalaispalkkajärjestelmällä. Tuntuu, että jopa korkeasti koulutetut vasuriälyköt ihannoivat tällaista "itähelsinki-mentaliteettia", jossa poliisit ja vartijat ovat vihollisia ja laista, järjestyksestä ja yleisistä hyvistä tavoista piittaamaton elämäntapa on jonkinlainen jokamiehenoikeus.

Tässä lähdetään minun mielestäni liikkeelle ihan väärästä päästä. Se, että meillä on pikkukriminaaleja, sosiaalipummeja ja häirikkönuoria, on merkki laajemmista yhteiskunnallisista ongelmista. Näitä ongelmia ei kuitenkaan ratkaista siten, että annetaan mainituille ihmisryhmille vapaus elää kuin pellossa, sillä heidän ns. elämäntapansa on poikkeama josta pitäisi pyrkiä pääsemään eroon - ensinnäkin estämällä mainittujen ihmisryhmien laajamittainen syntyminen (jossain määrin heikäläisiä toki tulee aina olemaan, ainakin suhteellisen vapaissa yhteiskunnallisissa oloissa) ja toiseksi ohjaamalla jo mainittuihin ihmisryhmiin ajautuneet mahdollisuuksien mukaan takaisin järjestäytyneen yhteiskunnan piiriin. Se, miten tämä käytännössä tapahtuu, on tietysti kokonaan oma juttunsa, koska syrjäytymisen syyt ovat moninaiset ja niiden poistaminen vaatisi todennäköisesti laajoja muutoksia sekä julkisella sektorilla että yritysmaailmassa. Mutta missään tapauksessa ei pidä mennä siihen, että lain rikkomista tai muuta huonoa käytöstä ryhdyttäisiin suvaitsemaan, ymmärtämään ja pitämään jotenkin normaalina, vaan siitä pitää rangaista sen mukaan mitä lait ja asetukset määräävät. Etenkin tämä pätee niihin yksilöihin, jotka ovat moisen elämäntavan jostain syystä itse itselleen valinneet (ja niitäkin aina on) - jos joku haluaa ehdoin tahdoin olla roskasakkia, niin häntä pitää myös kohdella sen mukaan.

Jolstain syystä tuohon vasuriporukkaan vaan on iskostunut ajatus siitä, että järjestäytynyt yhteiskunta on määritelmällisesti paha asia ja rauhallinen "keskiluokkainen" elämä jotain niin kammottavaa, että moisia suuria saatanoita vastaan on taisteltava vaikka sitten tuhoamalla yhteiskuntarauha, edistämällä rikollisuutta ja vajottamalla kadut silkkaan anarkiaan. Siitäkin huolimatta, että moinen muutos vähänkin laajemmassa mittakaavassa toteutettuna olisi vaarallinen myös vasuriälyköille itselleen. Minä vain en ymmärrä, että mitä niin kamalaa siinä keskiluokkaisessa elämässä on. Kaikille se ei toki sovi, mutta nyky-yhteiskunnassa siihen ei nähdäkseni ketään suoranaisesti pakoteta. Vasurien puuhastelulle löytyy kyllä rahoitusta mielin määrin, ja se kustannetaan juuri tämän suuresti vihatun työssäkäyvän keskiluokan verorahoilla. Vaikea kuvitella, että koko aikuisikänsä suojatussa yliopistomaailmassa viettäneet punaviherpipertäjät tosiasiassa pärjäisivät anarkiaan vajonneessa maailmassa, jossa poliisi ei enää suojelisi ja asiat ratkottaisiin vahvimman oikeudella. Siihen ei ihan riitä harjoitukseksi pelkkä kulttuuritrippailu Kallion ja Itä-Helsingin räkälöissä.

Nyt tietysti joku voi sanoa, että minäkin olen monesti todennut vihaavani keskiluokkaista elämää, ja että tällä hetkellä olen vielä kaiken muun lisäksi työtön. Tämä on toki totta, mutta ero on siinä että minä en vaadi kaikkia muita ajattelemaan samalla tavalla. Enhän minä missään nimessä menisi armeijaankaan, mutta silti minusta on hyvä että suurin osa väestöstä menee - ja aivan samalla tavalla on hyvä, että suurin osa väestöstä käy töissä, maksaa veronsa ja aikanaan pyöräyttää maailmaan muutaman penskan jatkamaan samaa hyvää työtä. Minun nykyinen tilanteeni on monessakin mielessä poikkeama (ja vaikka siihen johtaneet seikat ovat moninaiset, saan myös suurelta osin syyttää omia vääriä valintojani), enkä pidä sitä mitenkään ihanteellisena olotilana. Mainittakoon myös, että vaikka toki mieluiten olisin kotona tekemättä mitään, sossun tai työkkärin tukia en ole kertaakaan hakenut vaan rahojen loputtua olen aina mennyt töihin.

Minusta on hyvä, että meillä on poliisi joka puuttuu rikolliseen toimintaan ja pitää edes jonkinlaista järjestystä kaduilla. Se voi tarkoittaa sitä, että pitkäksi venähtäneiden jatkojen jälkeen samainen poliisi kolkuttelee myös minun oveani, mutta pieni hinta se on jos vaihtoehtona olisi yleinen kaaos ja turvattomuus.

Phuh. Smile

Viimeinen muokkaaja, Tohtori pvm Lau Syy 09, 2006 9:36 pm, muokattu 3 kertaa
Takaisin alkuun
Tohtori
Pelottava hikipinko

LähetäLähetetty: Lau Syy 09, 2006 9:29 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin, piti vielä esittää se vanha viisaus, että ensimmäinen kivenmurikka heitetään aina pasifistien porukasta...
Takaisin alkuun
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Sun Syy 10, 2006 3:58 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tohtori kirjoitti:
Tämä on juuri se syy, jonka vuoksi olen alkanut vierastaa kaikenlaisia vasemman laidan aatesuuntauksia. Tuntuu, että sillä porukalla heittää suhteellisuudentaju pahemman kerran häränpyllyä.

Osuvia huomioita, joskin lienee syytä tehdä ero vasemmiston ja 'vasemmiston' välille. Jollain autoalan viisikymppisellä duunarilla ja prekariaatti-anarkistilla tuskin on kauhean paljon yhtenäisiä elementtejä maailmankuvassaan, vaikka molemmat saattavatkin kokea olevansa vasemmistolaisia. Mielestäni ei tule niputtaa järkeviä vasemmistolaisia aatteita (esim. työntekijöiden edun ajaminen AY-liikkeiden kautta) hakaneulanenähörhöilyyn (esim. 'katutaiteeseen suhtauduttava myönteisemmin', lue: mulla ja mun kavereilla pitää olla oikeus sotkea sun seinät).

Tohtori kirjoitti:
ja kaikki tämä yhteiskunnan pitäisi vielä kustantaa jonkinlaisella kansalaispalkkajärjestelmällä.

Tästä kansalaispalkasta täytyy muuten todeta, että vaikka sinänsä en koe sitä minään jokaiselle luonnostaan kuuluvana oikeutena, ehdotus itsessään ei mielestäni ole täysin järjetön. Nykyinen tukiviidakkohan on melko monimutkainen ja paikoin luo tilanteita, joissa työn vastaanottaminen ei kannata tai on tarpeettoman hankalaa. Jos etuudet korvattaisiin jonkinlaisella kansalaispalkalla, voitaisiin ehkä vähentää byrokratiaa ja tehdä työn vastaanottaminen mielekkäämmäksi.

Kansalaispalkan hyvistä puolista huolimatta uskon kuitenkin, että se ei käytännössä toimi. Jos etuus on niin hyvä, että sillä elää säällisesti, puolet Suomen työvoimasta jättää seuraavana päivänä saapumatta töihin. Jos kansalaispalkka taas on niin pieni ettei sillä yksin pärjää, tarvitaan joka tapauksessa muita tukiverkkoja niitä varten jotka eivät yksinkertaisesti kykene töihin tai saa työpaikkaa.

Lisäksi täytyy tietysti muistaa sekin, että nykyisen tukisysteemin monimutkaisuus johtuu osittain siitä, että tietyt ryhmät on haluttu ottaa erityisesti huomioon (esim. lapsiperheille maksettava lapsilisä). Kansalaispalkka-tyyppisillä systeemeillä voidaan kyllä poistaa tällaisiin liittyvää byrokratiaa, mutta samalla systeemi lakkaa tukemasta näitä erityistä huomiota tarvitsevia ryhmiä.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Sun Syy 10, 2006 4:09 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tohtori kirjoitti:
"Mä voin kertoo sulle henkilökohtaisesti, että isäs peräaukko mua hämää."

Tämä kysymys sopinee tähän ketjuun kuin nyrkki silmään - mistä ihmeestä tuo allekirjoitus on repäisty?-)

Takaisin alkuun
Tohtori
Pelottava hikipinko

LähetäLähetetty: Sun Syy 10, 2006 6:52 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Habeas corpus kirjoitti:
Tohtori kirjoitti:
"Mä voin kertoo sulle henkilökohtaisesti, että isäs peräaukko mua hämää."

Tämä kysymys sopinee tähän ketjuun kuin nyrkki silmään - mistä ihmeestä tuo allekirjoitus on repäisty?-)

No sehän on tietenkin Mekaaniset kakut -yhtyeen biisistä "Mä voin kertoa sulle". Smile Kyseinen yhtye ei kaiketi koskaan julkaissut muuta kuin vuonna 1981 ilmestyneen "Mä voin kertoa sulle / Neitonen"-singlen, ja minäkin olen törmännyt siihen vain erinäisten suomirock-historiikkien sivumaininnoissa. Tätä biisiäkään ei varmaan olisi enää pariinkymmeneen vuoteen saanut yhtään mistään, ellei se sattumalta olisi ollut Poko Recordsin historiaa käsittelevällä viiden cd:n kokoelmalla. Kokoelman cd:t oli jaoteltu sisällön mukaan, ja tämä Mä voin kertoa sulle löytyy cd:ltä jolla esiteltiin esimerkkejä levy-yhtiön jonkinasteisista virhearvioinneista. Musiikillisesti biisi on jonkinlaista hyvin alkeellista konepoppia, ja sanoitustyylistä tuo lainaus kertonee kaiken oleellisen. Se oli sitä 1980-luvun absurdismia...
Takaisin alkuun
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Maa Syy 11, 2006 8:22 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaihtoehtonuoria ymmärtäviä Tohtoria ja Alfaurosta varmaankin kiinnostaa tutustua seuraavaan viestiketjuun:

http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=11877&postdays=0&postorder=asc&start=0

Huomatkaa objektiivinen ja asenteesta vapaa sävy.

Miffy kirjoitti:
Ei jumalauta. Toivottavasti joka ikinen poliisi saa salmonellan tai tipahtaa vahingossa ikkunasta niitä pestessään.

frontti kirjoitti:
mä sai n väähän könään, oon autos, mis stone tää on kivaa mä otan ryyppyi ja käyn takoon skoudei lisää.
JIIIIIIIIIHAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Ja niin edespäin.. Hyvin menee. Kummallista, että anarkistista tai vihervasemmistolaista maailmankatsomusta edustavat yleensä jaksavat muistuttaa, kuinka ennakkoluulot ovat pahasta ja ryhmää ei saa tuomita yksilön tekojen perusteella. Ainakin tuolla porukalla suvaitsevaisuus rajoittuu näemmä vain samaa mielipidettä edustaviin.

Mutta hei, jos joku paikalla ollut kertoo oman näkemyksensä tapahtumista, niin sillä tavalla se varmaan oli. Mitä sitä turhaan asioita tarkistelemaan, kyttähän on natsisika ja kyse oli vain rauhanomaisesta mielenilmauksesta. Taiteiden yön katutaidehulinointikin oli pelkkää fasistien mielikuvitusta ja propagandaa.

Siteeraanpa loppuun vielä Helsingin Sanomia:

HS 11.9.2006, S. A5, Riku Jokinen kirjoitti:
"Miksi sinulla on tuo pesäpallomaila", Helsingin Sanomien toimittaja kysyi.

"Jotta mä voin vetää sillä turpaan sellaisia tyyppejä kuin sinä", mies vastasi.

Takaisin alkuun
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Tii Syy 12, 2006 2:17 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täytyy kommentoida tätä vielä hieman. YLE:n uutissivuilta bongasin mielenkiintoisen osion, johon on kerätty paikalla olleiden kommentteja tapahtumien kulusta. En tiedä mistä kommentit on kerätty, sillä ne esitetään sellaisenaan ilman taustoitusta. Joka tapauksessa sivusta jää, ainakin minulle, vaikutelma siitä että kyseessä on kokoelma tapahtumaa enemmän tai vähemmän ulkopuolelta seuranneiden objektiivisista silminnäkijäkertomuksista.

Eräässä kommentissa todetaan esimerkiksi

Lainaus:
Mediassa hehkutettu Smash Asem-mielenosoitus oli alkamassa Kiasmalla ja olin asettunut ystävieni kanssa seuraamaan tilannetta Postitalon portaille.

...

Pyysin saada päästä pois tungoksen sivusta, mutta se ei ollut mahdollista. Kerroin poliisille että olen ollut pitkään sairaana ja lisäksi odotan lasta ja että olen todella väsynyt enkä jaksa seistä ryysiksessä. Poliisi ei reagoinut tähän mitenkään...

Mielestäni mielenosoituksen olisi pitänyt antaa lähteä liikkeelle ja vasta sitten napata vahingontekijät itse teosta.

Kommentti on allekirjoitettu "Kirsi Pihlaja, Järvenpää". Oletettavasti siis joku nuori äiti, joka oli sattunut paikalle katsomaan mistä oli kyse ja joutui sitten poliisin mielivallan kohteeksi.

Tai sitten:

Prekariaatti.org kirjoitti:
Hellan ja Globalisaation välissä
Naiset ja prekariaatti -epävarmojen työsuhteiden joustotyövoima

...

Alustajia ovat FemAttac-koordinaattori Kaarina Kailo, FemAttacin ensimmäinen koordinaattori ja kansanedustaja Rosa Meriläinen (vihr.), kansanedustaja Outi Ojala (vas.), EU-parlamentaarikko Anneli Jäätteenmäki (kesk.), Monika-naisten Reet Nurmi (sos.dem). Tilaisuuden puheenjohtajana toimii Kirsi Pihlaja Vasemmistonuorista.

Toisessa kommentissa mainitaan:

Lainaus:
Olin paikalla lasipalatsin edustalla sivustakatsojana, tässä raportti tapahtumista: ...

Erään satunnaisen mummon kommentti on kuvaava: "Joku kertoi tänään minulle että Suomi on poliisivaltio enkä uskonut. Nyt uskon."

Kommentin on kirjoittanut Petrus Pennanen, joka siis jo heti aluksi ilmoittaa olleensa täysin ulkopuolinen tarkkailija.

Tai sitten:

Lainaus:
[Liittyen TEKESin huumevastaiseen Kokototuus-projektiin]

Jees, uskomatonta paskaa, ja saittien nimet kokototuus ja puolitotuus
ovat piste i:n päälle. Laitoin jo palautetta ja pyysin vastuussa
olevien ihmisten nimiä, että voin jatkaa palautteen antamista.
Kirjoittakaa kusipäille mailia: tot...@health.fi

Tai sitten:

Lainaus:
[Vanha Ylioppilaslehden-artikkeli vuodelta 1996]

Koska Petrus on zippi, olen tavannut hänet monesti internetin keskusteluryhmissä. Siellä Petrus mielellään vakuuttelee, että huumeilla on myönteisiä sivuvaikutuksia.

Myös eräs toinen täysin ulkopuolinen oli raottanut sanaista arkkuaan:

Lainaus:
Olimme eilen ohikulkumatkalla keskustan poikki ja päädyimme usean muun tavoin seuraamaan sivusta valtaisaa poliisioperaatiota.

...

Kahdeksan maissa mellakkapoliisien rintama oli siirtynyt Forumin kulmille, jossa tätä raskaasti aseistautunutta joukkoa oli vastassa hajanainen joukko ihmisiä, joista suurin osa näytti olevan paikalle sattumalta eksyneitä sivustakatsojia. Tässä vaiheessa oli päivänselvää, että mitään järjestäytynyttä mielenosoitusta ei enää ollut käynnissä. Siitä huolimatta Kiasman suunnasta marssitettiin paikalle armeijamaisissa muodostelmissa uusia, mellakkavarusteisia poliisijoukkoja.

Allekirjoitus Salome Tuomaala ja Vaula Tuomaala. Tämä Salome lienee joku keskustan tuntumassa asuva henkilö, joka oli pienellä virkistävällä kävelylenkillä ja sattui törmäämään poliisin täysin provosoimattomaan aggressioon.

Tai sitten:

Lainaus:
Tiia Aarnipuu ja Salome Tuomaala pahoittivat mielensä tasa-arvotapaamisessa Esa Saarisen puheenvuorosta. - Se oli yllättävän heteroseksististä, tuloskeskeistä jargonia, Tuomaala sanoi.

Tai sitten:

Lainaus:
Salome Tuomaala, MA
Research interests: Gender, sexuality, ethics, embodiment, reproductive rights

No, ei tässä mitään, silminnäkijälausuntojahan oli paljon. Otetaanpa tuosta joku toinen, hän varmaankin edustaa keskivertokengänkuluttajaa eikä ole taustaltaan aktivistihenkinen.

Lainaus:
Itse olin sivustakatsojana seuraamassa tilannetta Kiasman edessä klo 18-22.

...

Näkisin itse, että poliisit "ampuivat tykillä kärpästä", ainakin sillä toiminnalla mitä he toteuttivat sivustaseuraavien puolella. Siitä, mitä tapahtui Kiasman puolella, osaavat kertoa ne, jotka olivat sillä puolella saarrettuna.

Jaana Rautio, näemmä. Ei hänestä varmaankaan mitään mielenkiintoista löydy. Paitsi joku ydinvoiman vastainen vetoomus, jonka hän on allekirjoittanut. Kappas vain, toinenkin. Ja Maan ystävien vetoomus, jossa tuomitaan Israelin valtion toimet palestiinalaiskysymyksessä. No, ei se mitään - onhan tässä jälkimmäisessä jopa 420 muutakin samanmielistä. Selvästi siis kansan syvien rivien ajama hanke.

Selvennänpä tässä lopuksi jotain. Mielestäni kaikkien mielipiteillä on itseisarvo, heidän taustastaan riippumatta. Viisas ajatus on viisas ja totuus totta riippumatta siitä, lausuiko sen mielisairas murhaaja vai Jeesus. On kuitenkin mielestäni enemmän kuin kyseenalaista se, että Yleisradio - jonka pitäisi harjoittaa puolueetonta tiedonvälitystä - julkaisee ikään kuin puolueettomien silminnäkijöiden kommentteina sellaisten henkilöiden tulkintoja, jotka taustaltaan ovat sidoksissa mielenosoittajiin.

Sinänsä tämä ei olisi ongelma, jos asia tuotaisiin esiin. Kerrottaisiin rehellisesti, millainen sillä tai tällä kommentoijalla on. Ihminenhän kun ei ole mikään kone, vaan kukin meistä kokee asiat ja tapahtumat omasta näkökulmastaan, jota oma tausta väkisinkin värittää. Nyt YLE tarjoaa kuitenkin hyvin yksipuolisen kuvan ja esittää sen ikään kuin kyseessä olisi jonkinlainen asiasta täysin irti olevien ihmisten silminnäkijälausuntojen kokoelma.

Mikäli ei näe tässä vieläkään ongelmaa, voi tilanteen kääntämistä kokeilla. Miltä tuntuisi, jos sama kommenttisivu olisi täynnä poliisia ylistäviä silminnäkijälausuntoja kalevimäkisiltä ja johannatervosilta, jotka olivat vaan sattuneet olemaan paikalla - ja jotka vähän kaivelemalla osoittautuisivat merkittävältä osin entisiksi tai nykyisiksi poliiseiksi, reservin upseereiksi, oikeistopuolueiden aktiiveiksi..?

Takaisin alkuun
alfauros
Rehti opiskelija

LähetäLähetetty: Kes Syy 13, 2006 10:38 am    Viestin aihe: Re: Mielenosoitus Helsingissä Vastaa lainaamalla viestiä

Habeas corpus kirjoitti:

Globalisaationvastaisessa liikkeessä ongelmana on sen hajanaisuus ja liikkeen tukijoiden eri päämäärät. Esimerkiksi minä ymmärrän hyvin sen, että teollisuusmaiden duunarit ovat huolissaan siitä kuinka heidän työpaikoilleen käy vapautuvan talouden maailmassa. Samoin pidän kaupan vapauttamisen mukanaan tuomaa valtioiden välistä verokilpailua uhkana hyvinvointivaltiolle.

Ymmärrän minäkin, mutta toisaalta nyt puhuttiinkin noista tyypeistä, jotka möykkäävät vain möykkäämisen takia.
Halpatuotteita suurempi uhka kai tosin on halpatyövoiman tuominen tänne.

Lainaus:

Hehe, asennoitumisesi tähän liikkeeseen on sen verran epäselvä ja sovittelevainen, että saatat hyvinkin leimautua prekariaatti-anarkistiksi Wink.

Ircissä taas, käyttäessäni noista "mielenosoittajista" samoja nimityksiä, minulla vihjattiin kenties olevan jotain asenneongelmaa tai ennakkoluuloja. Wink

Tietysti itse kukin, myös anarkisti, voi aina miettiä, mistä ennakkoluulot heitä kohtaan kenties voisivat syntyä.
Takaisin alkuun
alfauros
Rehti opiskelija

LähetäLähetetty: Kes Syy 13, 2006 10:44 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Habeas corpus kirjoitti:
Vaihtoehtonuoria ymmärtäviä Tohtoria ja Alfaurosta varmaankin kiinnostaa tutustua seuraavaan viestiketjuun:

http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=11877&postdays=0&postorder=asc&start=0

Luin ketjun läpi ja ei hyvää päivää mitä juttuja.
Metrossa muuten oli yksi päivä mielenkiintoinen juttu, siinä joku 16-kesäinen fiksu tytsy kertoi vain menneensä ihmettelemään mielenosoitusta ja kavereidensa kehotuksesta oli sitten pistänyt aurinkolasit päähän ja huivin kasvojen eteen ja sitten ihmeteltiin, että kuinkas poliisi nyt noin hassusti suhtautui. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Kes Syy 13, 2006 11:05 am    Viestin aihe: Re: Mielenosoitus Helsingissä Vastaa lainaamalla viestiä

alfauros kirjoitti:
Halpatuotteita suurempi uhka kai tosin on halpatyövoiman tuominen tänne.

Kaiketi aika alariippuvaista. Esimerkiksi tekstiiliteollisuushan katosi Suomesta käytännössä täysin halpatuonnin takia. Sama ilmiö on putsannut työpaikkoja monilta muiltakin aloilta, viimeisimpänä esimerkkinä elektroniikkateollisuus.

Toisaalta taas paikan päällä toteutettavissa palveluissa, esimerkiksi liikennöinti- ja rakennusaloilla, työntekijöiden uhkana on lähinnä juuri tuo halpatyövoima. Bussikuljetusta Helsingistä Kotkaan on vaikea valmistaa Kiinassa ja tuoda sitten tänne.

alfauros kirjoitti:
Ircissä taas, käyttäessäni noista "mielenosoittajista" samoja nimityksiä, minulla vihjattiin kenties olevan jotain asenneongelmaa tai ennakkoluuloja. Wink

Sääli, ettei kukaan täällä ole edustanut ymmärtäväisyyttä anarkisteja kohtaan - taidamme olla vähän turhan yksimielisiä tämäntyyppisissä kysymyksissä. Asiasta voisi saada hyvän keskustelun aikaan, mutta toisaalta en kyllä jaksaisi mihinkään Voima-lehden foorumillekaan lähteä sotimaan.

Takaisin alkuun
alfauros
Rehti opiskelija

LähetäLähetetty: Kes Syy 13, 2006 11:12 am    Viestin aihe: Re: Mielenosoitus Helsingissä Vastaa lainaamalla viestiä

Habeas corpus kirjoitti:

Toisaalta taas paikan päällä toteutettavissa palveluissa, esimerkiksi liikennöinti- ja rakennusaloilla, työntekijöiden uhkana on lähinnä juuri tuo halpatyövoima. Bussikuljetusta Helsingistä Kotkaan on vaikea valmistaa Kiinassa ja tuoda sitten tänne.

Tätä tarkoitin, bussikuskit, siivoojat, sairaanhoitajat, kassat, ties mitkä. Virolainen siivooja ei valittane työoloista tai paskasta palkasta niin herkästi kuin suomalainen ja se on sitten suomalainen työntekijä jonka täytyy joustaa.
Takaisin alkuun
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Kes Syy 13, 2006 11:16 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

alfauros kirjoitti:
[Päihdelinkin keskustelu rähinöinnistä]
Luin ketjun läpi ja ei hyvää päivää mitä juttuja.

No, sinänsä tuo on ihan odotettavissa. Kyseinen foorumihan on täynnä henkilöitä, joilla on enemmän tai vähemmän negatiivisia kokemuksia virkavallasta. Huumeidenkäyttäjien keskuudessa suhtautuminen poliisiin on epäilemättä keskimääräistä torjuvampi.

Hassua on kuitenkin se, miten yleisinhimillinen ilmiö musta-valkoinen tyyppinen asioiden vastakkainasettelu on. Tuolla foorumilla ollaan ihan yleisesti sitä mieltä, että poliisi provosoi koko jutun ja paikalla oli vaan rauhaa rakastavia ohikulkijoita ja rauhallisia hippejä. Toisaalla taas ajatellaan, että jokainen Postitalon tuntumassa ollut oli hullu anarkisti ja että poliisi ei tehnyt virheen virhettä.

Ehkä totuus löytyy näiden näkemysten välimaastosta. Mielenosoittajia tukevissa kannoissa minua ärsyttää kuitenkin se, että monet näkemystä edustavat ovat valmiita suoraan tuomitsemaan poliisit väärinkäytöksistä ja tutkimaan vasta jälkikäteen. Sikäli hassua, että sama porukka on ärtynyt siitä, kuinka poliisi heidän mielestään ryhtyi toimiin puutteellisen näytön perusteella.

alfauros kirjoitti:
Metrossa muuten oli yksi päivä mielenkiintoinen juttu, siinä joku 16-kesäinen fiksu tytsy kertoi vain menneensä ihmettelemään mielenosoitusta ja kavereidensa kehotuksesta oli sitten pistänyt aurinkolasit päähän ja huivin kasvojen eteen ja sitten ihmeteltiin, että kuinkas poliisi nyt noin hassusti suhtautui. Rolling Eyes

Enpä ole itsekään nähnyt kenenkään myöntävän menneensä sinne pesarin kanssa aiheuttamaan vähän rähinää. Julkisuuden perusteella paikalla on ollut vain ohikulkijoita, syyttömiä ja 'kavereiden kehotuksesta' naamioituneita. Löytyneet rautaputket, pesarit, ketjut jne. ovat ilmeisesti sellaista kamaa, jota jokainen normaali ihminen kantaa mukanaan muuten vain kaupungilla kulkiessaan.

Mutta näinhän se on, kaikki maailman vankilat ovat täynnä yksinomaan syyttömiä ihmisiä.

Takaisin alkuun
Tohtori
Pelottava hikipinko

LähetäLähetetty: Kes Syy 13, 2006 12:47 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Habeas corpus kirjoitti:
Osuvia huomioita, joskin lienee syytä tehdä ero vasemmiston ja 'vasemmiston' välille. Jollain autoalan viisikymppisellä duunarilla ja prekariaatti-anarkistilla tuskin on kauhean paljon yhtenäisiä elementtejä maailmankuvassaan, vaikka molemmat saattavatkin kokea olevansa vasemmistolaisia.

Minun mielestäni työtä tekevän väestönosan ei ole missään mielessä järkevää kokea itseään vasemmistolaiseksi, saati sitten tukea vasemmistoa, koska vasemmisto (ihan päättäjätasollakin) pääasiassa pyrkii nylkemään työtätekevää väestöä ja rahoittamaan kaikenlaista vinkuintiaanitoimintaa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Ei ole sattumaa, että Sauli Niinistö oli "työväen presidentti" ja Tarja Halonen "koko kansan presidentti". Valtaosa tästä ns. kansasta kun ei enää oikeastaan tee työtä vaan elää enemmän tai vähemmän töissä käyvän vähemmistön rahoilla. Vasemmistohan suorastaan pyrkii tilanteeseen, jossa "pahoilta porvareilta" (eli työssä käyvältä vähemmistöltä) nyljetään "vääryydellä" (ts. omalla työnteolla) hankitut rahat ja käytetään ne "tulontasaukseen" (annetaan rahaa maahanmuuttajille ja muille pummeille) tai "hyväntekeväisyyteen" (syydetään joko kehitysapuun tai kaikenlaiseen kotimaiseen järjestötoimintaan, joka yleensä joko pyrkii suoranaisesti horjuttamaan yhteiskuntarauhaa tai vähintäänkin on silkkaa kusetusta).

On se hienoa, kun on tämä "luokkasota". Niko soitti minulle tuossa yksi ilta jotain 70-luvun taistolaislauluja, joista huomasi että ääriryhmät eivät ole muuttuneet mihinkään. Viime sodista aina Neuvostoliiton hajoamiseen astihan tämä maa oli käytännössä joka sortin punikkien hallinnassa, mutta siitä huolimatta 70-luvun kommarit lauloivat "taistelulauluja" valtaa pitävää porvaristoa vastaan. Samalla tavalla nykypäivän punavihreät kuvittelevat edelleen elävänsä rasistisen ja luontoa tuhoavan heteropatriarkaatin vallitsemassa poliisivaltiossa, vaikka tosiasissa naisten, homojen, neekerien, narkkarien, rikollisten ja muun paskasakin olot eivät vielä koskaan maailmanhistorian aikana ole olleet yhtä hyvät kuin nykyisissä pohjoismaisissa demokratioissa.

Tämän jämäporukan olisi terveellistä joskus päästä käytännössä kokeilemaan, millaista elo ja olo on oikeissa poliisivaltioissa. Tästä oli jossain "natsiblogissa" itse asiassa aika hauska vertaus somalimiehestä, joka ei ole saanut pysyvää oleskelulupaa ja jonka elämä Suomessa on siksi "täyttä helvettiä". Vertailukohdaksi otettiin toinen somalimies, joka oli viettänyt vuosikausia kenialaisella pakolaisleirillä, telttamajoituksessa ja vailla mahdollisuutta edes poistua leirin alueelta. Lienevätkö Suomeen otettujen somalien olot kovin lähellä tuota, vaikka oleskelulupa olisi kuinka väliaikainen...

Huomiosi poliisitoiminnan kommentoijista oli varsin osuva. Nuo ovat sitä porukkaa, joka olisi vanhana hyvänä aikana laitettu torille jalkapuuhun sen enempiä kyselemättä. Vaikka minulla ei kummempia muslimisympatioita olekaan, naisten asemasta he ovat ymmärtäneet jotain hyvin olennaista. (No, olihan siellä yksi mieskin joukossa, mutta yllättäen tämäkin möykköröinti on aika naisvaltaista.)

Habeas corpus kirjoitti:
No, sinänsä tuo on ihan odotettavissa. Kyseinen foorumihan on täynnä henkilöitä, joilla on enemmän tai vähemmän negatiivisia kokemuksia virkavallasta. Huumeidenkäyttäjien keskuudessa suhtautuminen poliisiin on epäilemättä keskimääräistä torjuvampi.

Minulta ei nykyään oikein löydy ymmärrystä minkään sortin lainrikkojille. Suomessakin on ilmeisesti tämän kotimaisen rapscenen kautta kehittymässä jonkinlaista "gangsta-kulttuuria", jossa (pikku)rikollisuus nähdään elämäntapana ja virkavalta oletusarvoisesti vihollisena. En sitten tiedä, kuinka tosissaan rap-artistit itse tällaista Suomen oloissa esittävät, mutta nuorisossa on paljon idiootteja jotka ottavat sen joka tapauksessa todesta, etenkin jos virkavallan kanssa on jo entuudestaan jouduttu kahnauksiin. Vaikka tosiasiassahan poliisin kanssa ei ongelmia tule, jos ei tee rikoksia ja käyttäytyy muutenkin hyvin. Enpä ainakaan muista, että minulle olisi mikään kapakan portsaria isompi viskaali koskaan aiheetta vittuillut, ja onko sitä aihetta sitten pakko antaa?

Tietysti asia on eri, jos kokee huumeidenkäytön, näpistelyn, paikkojen rikkomisen ja sotkemisen taikka muun pellossa elämisen jotenkin hauskaksi, mutta siitä on suhteellisen lyhyt matka myös kovemman luokan rikollisten ja pedofiilien tai eläimiinsekaantujien kaltaisten pervojen hyväksymiseen. Riehuminen on riehumista, vahingonteko vahingontekoa ja rikollisuus rikollisuutta, ja siihen pitää reagoida ansaitulla tavalla - minusta paras kohtelu kriminaaleille olisi julkisen ruoskimisen kaltainen yhdistelmä väkivaltaa ja nöyryytystä, mutta kyllä se koppiin sulkeminenkin paremman puutteessa riittää.

Habeas corpus kirjoitti:
Hassua on kuitenkin se, miten yleisinhimillinen ilmiö musta-valkoinen tyyppinen asioiden vastakkainasettelu on. Tuolla foorumilla ollaan ihan yleisesti sitä mieltä, että poliisi provosoi koko jutun ja paikalla oli vaan rauhaa rakastavia ohikulkijoita ja rauhallisia hippejä. Toisaalla taas ajatellaan, että jokainen Postitalon tuntumassa ollut oli hullu anarkisti ja että poliisi ei tehnyt virheen virhettä.

Minun henkilökohtainen mielipiteeni on, että kyllä pienen ylireagoinnin ja viattomien sivullisten sumputtamisen voi salliakin, jos se on tarpeen anarkistien pamputtamiseksi. Priorisointia, priorisointia... Smile

Mutta onhan tämä mustavalkoisuus kyllä tapana molemmilla puolilla, enkä toki voi sanoa ettenkö itsekin siihen monesti syyllistyisi. Tähän liittyen oli hupaisan ärsyttävää joskus tutkia Soneran keskustelupalstaa (eksyin sinne ohimennen Panun uuden blogin kautta) ja keskustelua aiheesta "miksi Suomi joutui talvisotaan". Kaksi vallitsevaa näkemystä olivat tasoa "ryssä ampui Mainilan laukaukset ja hyökkäsi Suomeen" vastaan "Suomen natsimyönteinen oikeisto liittoutui Hitlerin ja USA:n porvarien kanssa, koska Venäjälle oli syntynyt maailman ensimmäinen Työläisten valtio ja se oli tuhottava". Ja nämä keskustelijat käsittääkseni olivat pääosin aikuisia, jopa keski-ikäisiä ihmisiä - tämän päättelin kirjoitustyylistä, joka useimmilla muistutti jonkinlaista köyhän miehen versiota maakuntalehtien murrepakinoitsijasta. ("Hieman oudolla lauserakenteella kirjoittaen, runollisuuttakin aika ajoin kenties tavoitellen, äkkiväärän salakavalasti huumorisoiden mutta samalla kuitenkin paatoksella julistaen, pitkäin virkkein sivulauseissa myös fyysisen väkivallan uhkaa joskus vilauttelivat.") Kaiketi totuus on, niin talvisodan tapauksessa kuin myös tässä tuoreemmassa esimerkissä poliisitoiminnasta, jossain ääripäiden välimaastossa.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Kotiaine.com Foorumin päävalikko -> Yleinen keskustelu Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Voit vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa