Kotiaine.com Foorumin päävalikko Kotiaine.com
Ei elämää vaan koulua varten.

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Pitäisikö koulupäivää pidentää?

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Kotiaine.com Foorumin päävalikko -> Ala-aste
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Kes Tou 31, 2006 4:50 am    Viestin aihe: Pitäisikö koulupäivää pidentää? Vastaa lainaamalla viestiä

Huoli ala-astetta käyvien pikku vaahtosammutinten hyvinvoinnista on päättävissä piireissä viime aikoina kasvanut. Nykyisessä maailmassa kun molemmat vanhemmat ovat usein töissä ja koulupäivä päättyy pienimmillä monesti jo kello 12 tai 13 aikaan. Kotiin saapumisen ja vanhempien töistä palaamisen väliin jää monta yksinäistä tuntia.

Onkin ehdotettu, että nuorten koulupäivää pidennettäisiin lisäämällä oppituntien lomaan erilaista harrastusluontoista toimintaa - askartelua, liikuntaa sun muuta. Koulupäivä voisikin nuorimmillakin alkaa kahdeksan-yhdeksän aikaan ja päättyä siinä kolmen-neljän maissa. Päivää pidennettäessä sisältöä olisi tietysti pakko yllämainitulla tavalla keventää.

Tällainen malli on saanut päättäjien keskuudessa kovastikin kannatusta ja näyttää siltä, että jossain muodossa se vielä lähiaikoina ajetaan läpi. Mitä itse ajattelette asiasta? Olisitteko ala-asteella mieluummin olleet koulussa entiseen tyyliin vai tahtoneet suorittaa oppivelvollisuutta uuden systeemin tyyliin?

If you aren't remembered... Then you never existed.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
bless
Takarivin oppilas

LähetäLähetetty: Kes Tou 02, 2007 7:14 am    Viestin aihe: Re: Pitäisikö koulupäivää pidentää? Vastaa lainaamalla viestiä

Habeas corpus kirjoitti:
Mitä itse ajattelette asiasta? Olisitteko ala-asteella mieluummin olleet koulussa entiseen tyyliin vai tahtoneet suorittaa oppivelvollisuutta uuden systeemin tyyliin?

Oikeastaan nyt sitä voi ala-asteen käyneenä (luoja kiitos) antaa päivien pidentyä ihan vapaasti. Harrastustoiminta olisi varmasti oikein hyvä ratkaisu!
Ehkä sitä kuitenkin tahtoo mennä kotiin syömään, katsomaan TV:tä, leikkimään kavereiden kanssa ulos.
Koulussa voisi toki tehdä samaa, mutta silloin se toiminta rajoittuisi.
Itse sikäli, kun muistan, niin en olisi halunnut viettää koulussa yhtään enempää aikaa, kun pakko. Oli hauska päästä kotiin ja mennä naapurin likan kanssa leikkimään. Ei koulussa ollut hauskaa, kun jos halusi vaikka jollain telineellä olla, ni hirveet jonot ja vinkumiset.

Kyllähän on näitä iltapäiväkerhoja. Sinne vain lapset koulun jälkeen, jos ei kotiin uskalleta jättää.

Jos minä olisin nyt ala-asteikäinen en tahtoisi pakottamisen sanelemana pidentää päivää esim. askartelemalla tunnin väleiss taikka muutakaan.

Jaa. Tulipa taas selkokielistä txt. Laittakaa aikaisen aamun piikkiinn. Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Tii Tou 08, 2007 5:06 pm    Viestin aihe: Re: Pitäisikö koulupäivää pidentää? Vastaa lainaamalla viestiä

bless kirjoitti:
Ehkä sitä kuitenkin tahtoo mennä kotiin syömään, katsomaan TV:tä, leikkimään kavereiden kanssa ulos. Koulussa voisi toki tehdä samaa, mutta silloin se toiminta rajoittuisi. Itse sikäli, kun muistan, niin en olisi halunnut viettää koulussa yhtään enempää aikaa, kun pakko.

Henk. koht olen tällä kannalla, eli mielestäni koulupäiviä ei pitäisi pidentää. Tai sanotaan niin, että en ainakaan itse olisi ala-asteikäisenä tahtonut sitä.

Vapaaehtoinen kerhotoiminta, koulun järjestämänä tai muuten, olisi mielestäni huomattavasti parempi ratkaisu mahdollisiin ongelmiin. Siinä voivat tosin tulla vastaan kustannuksiin ja osallistujamääriin liittyvät kysymykset; olisiko esimerkiksi koulun jälkeisellä vapaaehtoisella iltapäiväkerholla riittävästi kysyntää, jotta sellaisia kannattaisi ala-astelaisille järjestää?

Toisaalta voi ajatella niinkin, että jos kysyntää vapaaehtoiselle toiminnalle ei ole, niin ilmeisesti mitään vakavaa yksinäisyysongelmaakaan ei ole. Itse siis näen asian niin, että pakollinen koulupäivien pidentäminen on huono juttu, mutta ehkä vapaaehtoista toimintaa koulun jälkeen voitaisiin lisätä siellä missä kysyntää sille on.

If you aren't remembered... Then you never existed.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
bless
Takarivin oppilas

LähetäLähetetty: Tii Tou 08, 2007 9:18 pm    Viestin aihe: Re: Pitäisikö koulupäivää pidentää? Vastaa lainaamalla viestiä

Habeas corpus kirjoitti:

Henk. koht olen tällä kannalla, eli mielestäni koulupäiviä ei pitäisi pidentää. Tai sanotaan niin, että en ainakaan itse olisi ala-asteikäisenä tahtonut sitä.

Näin se taitaa aina olla.
Habeas corpus kirjoitti:

olisiko esimerkiksi koulun jälkeisellä vapaaehtoisella iltapäiväkerholla riittävästi kysyntää, jotta sellaisia kannattaisi ala-astelaisille järjestää?

Karjaalla asuessani kaverini äiti oli iltapäiväkerhon vetäjänä ala-asteella. Siellä oli todella monta oppilasta. About 12.
Se on aika paljon, kun ajattelee kaupungin kokoa. Lapset haettiin sitten neljän viiden aikoihin, kun vanhempien työt loppuivat. Oli myös tapaus, joka ei olisi yksin pärjännyt kotona. Lievästi vammautunut. Hänen osaltaan kerhotoiminnan lakkauttaminen oli huono homma. Hänen vanhempansa mustaakseni palkkasivat kaverini äidin lapsen hoitajaksi koulun jälkeen, kunnes vanhemmat pääsivät töistä.
Kerhotoiminta lakkautettiin kustannussyistä. Jokseenkin huono asia, sillä iltapäiväkerholla oli tosiaan kysyntää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Dive
Rehti opiskelija

LähetäLähetetty: Maa Kes 04, 2007 8:59 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Iltapäivätoiminta on käsittääkseni varsin suosittua, usein sitä saatetaan järjestää koulun yhteydessä 1.-2. luokkalaisille sekä erityislapsille, kuitenkin niin, että se on erikseen maksullista, ja vanhemmat saavat itse päättää, haluavatko tätä hyödyntää. Toinen suosittu vaihtoehto pienten oppilaiden kanssa ovat leikkipuistot, joissa on siis myös sisätilat, ja lapset saavat lähteä kotiin kun lähtevät. Tämäkin on maksullista, ja molemmat vaihtoehdot sisältävät iltapäivän välipalan. Ja sitten on tietysti yksityisiä hoitajia, ynnä järjestelyitä mummojen, naapureiden jne. kanssa.

Minäkään en ole pidennetyn koulupäivän kannalla, koska se pakottaa kaikki samaan muottiin. Esim. kiusatulle tai vetäytyvälle lapselle koko päivä samojen paskiasten (anteeksi) kanssa voi olla yhtä helvettiä (anteeksi). Samoin huolestuttaa koulun resurssit: nyt jo on huutava pula mm. erityisluokkapaikoista ja kaikesta muusta, ja iltapäivillekin pitäisi riittää aikuisia huolehtimaan myös eniten tukea tarvitsevista mukuloista (jotka muuten luultavasti vetävät raivarit juurikin iltapäivällä, yritettyään pysyä kasassa aamusta asti). Miten taataan turvallisuus, jos opettajien ja avustajien työaikaa (kustannuksia) lisätään vain vähän, mutta kaikki 300 sankaria vipeltävät koululla neljään-viiteen asti?

Sinänsä en kannata sitä, että ekaluokkalainen menee kotiin ja pelaa pleikkaa vanhempien kotiintuloon asti, saati jää jonnekin epämääräisille teille tietymättömille hillumaan. On ihan hyvä, että lapsi ulkoilee ja tapaa kavereitaan koulupäivän jälkeen, syö järkevän välipalan jne. mutta en silti lähtisi pakottamaan kaikkia samaan ratkaisuun. Vaativalla lapsella, joka tarvitsee jatkuvaa valvontaa ja ohjausta, ja jonka vanhemmat tekevät pitkiä päiviä ja sukulaiset asuvat kaukana, on iso ero ikäänsä nähden kypsään lapseen, jolle pihapiirin kaverit ovat tuttuja, ja lähellä asuu aikuinen, johon voi turvautua, jos tulee ongelmia.

Näistä syistä kannatan vanhempien mahdollisuutta päättää iltapäivähoidosta itse. Okei, onhan aina niitä, jotka eivät ihan oikeasti pysty siitä maksamaan, mutta enimmäkseenhän iltapäivähoitoa tarvitsevat työssäkäyvien lapset. Toki yhteiskunta voisi tulla vastaan maksuissa tarpeen vaatiessa, ja kyllähän esim. lastensuojelusta joskus maksetaankin noita iltapäivähoitojuttuja, jos katsotaan sen olevan lapsen edun mukaista.

Tietysti mielipiteeseeni saattaa vaikuttaa se, että olisin itse täysin hajalla, jos olisin joutunut luuraamaan koululla vielä iltapäivälläkin Wink. Toisaalta, vaikken varmaankaan viettänyt iltapäiviäni pedagogisesti optimaalisimmalla tavalla, ihan hyvin kasvoin näinkin. Silti uskallan ajatella niin kuin ajattelen myös yleisellä tasolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Kotiaine.com Foorumin päävalikko -> Ala-aste Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Voit kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Voit vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa