Kotiaine.com Foorumin päävalikko Kotiaine.com
Ei elämää vaan koulua varten.

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

PITKÄ matikka

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Kotiaine.com Foorumin päävalikko -> Lukio
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Pitkä vaiko lyhyt matikka?
Pitkä
71%
 71%  [ 5 ]
Lyhyt
28%
 28%  [ 2 ]
En ole ajatellut vielä asiaa
0%
 0%  [ 0 ]
Ääniä yhteensä : 7

Kirjoittaja Viesti
bless
Takarivin oppilas

LähetäLähetetty: Sun Huh 22, 2007 12:16 pm    Viestin aihe: PITKÄ matikka Vastaa lainaamalla viestiä

Olin ajatellut alussa lukevani lyhyen matikan, mutta nyt haluaisin päästä lukion jälkeen yliopistoon lääkikseen. Ja pitkä matikka olisi hyvä ottaa. En nyt tiedä onko pakollinen, mutta kuitenkin.
En ole mikään matikka-nero, niin onko jollakin kokemusta pitkästä matikasta? Kyllähän asiat tekemällä ja laskemalla oppii.

Ja tässä pikkuinen äänestys myös, lukiko itse pitkän vaiko lyhyen matikan. (tai aikoo lukea)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Tii Huh 24, 2007 9:48 pm    Viestin aihe: Re: PITKÄ matikka Vastaa lainaamalla viestiä

bless kirjoitti:
Olin ajatellut alussa lukevani lyhyen matikan, mutta nyt haluaisin päästä lukion jälkeen yliopistoon lääkikseen. Ja pitkä matikka olisi hyvä ottaa. En nyt tiedä onko pakollinen, mutta kuitenkin.

Jos lääkikseen tähtäät, niin kannattanee jo tässä vaiheessa hankkia kirjakaupasta ko. alan vanhoja pääsykokeita sisältävä teos. Niistä varmaan saa melko hyvän kuvan siitä, mihin osa-alueisiin kannattaa eniten panostaa ja mihin sitten vähän vähemmän. Biologiaa, fysiikkaa, kemiaa ja matematiikkaahan siinä ymmärtääkseni tarvitsee, mutta missä suhteessa? Ehdit sitten hyvin lukioaikana valita itsellesi sopivan paletin yo-kirjoituksia ja myöhempiä pääsykokeita varten.

bless kirjoitti:
En ole mikään matikka-nero, niin onko jollakin kokemusta pitkästä matikasta? Kyllähän asiat tekemällä ja laskemalla oppii.

Itse istuin ne pakolliset kymmenen kurssia ja kirjoitin yo-kokeissa pitkästä E:n. Pitkä matematiikka on ihan selvitettävissä ilman mitään ihmeellistä matemaattista lahjakkuuttakin, mutta työtä se kyllä vaatii. Omassa tapauksessani otin sen periaatteen, että laskin kaikki kotitehtävät jotka annettiin ja jos joku ei ratkennut, kuuntelin selitykset seuraavalla tunnilla ja kysyin tarvittaessa lisää jotta pääsisin kärryille. Ennen yo-kokeita kertasin koko homman ja laskin vanhoja yo-kokeita aika pirusti.

Opettajasta ja työnteosta riippuu mielestäni aika paljon. Hyvän opettaja saa vaikeatkin asiat selitettyä ymmärrettävästi, huono puhuu sekavia ja jättää olennaiset asiat kertomatta. Oman sitkeän laskemisen tärkeys on siinä, että se kehittää rutiinia - ja juuri sillä rutiinilla voi kompensoida sitä, ettei ole mikään intuitiivinen matematiikan ihmelapsi.

Lyhyttä en ole opiskellut, joten en osaa vertailla vaikeusasteiden eroja. Pitkässä oli ainakin omassa aikuislukiossani vahvasti nähtävissä harveneminen; yli 20 oppilasta ensimmäisillä kursseilla, kahdeksannesta kurssista eteenpäin alle 10.

If you aren't remembered... Then you never existed.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
vieras
Vieras

LähetäLähetetty: Sun Huh 29, 2007 4:25 pm    Viestin aihe: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10......... Vastaa lainaamalla viestiä

Minulle oli itsestään selvää, että luen pitkän matematiikan. Eipä sen valinnassa sen kummempaa Smile Eikä sen kanssa mitää ongelmia ole ollutkaan, mitä nyt todennäköisyyslaskenta aiheutti vähän harmaita hiuksia.. en ymmärrä sitä vieläkään! Laughing
Meidänkin pitkän matikan lukijain ryhmä on kyllä pienentynyt. Aloittajia oli päälle 20, mutta nyt pitkän parissa sinnittelee 8 Rolling Eyes (2. luokan kevät puoliska menossa)
Kävin myös kesällä matikan keskitys- eikun siis kertauskurssin, suosittelen lämpimästi muillekin! Wink
Kyllä pitkässä matikassa pärjää, kun vaan laskee annetut kotitehtävät ja silloin tällöin kertailee muistiinpanoja!
Takaisin alkuun
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Maa Huh 30, 2007 10:27 pm    Viestin aihe: Re: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10......... Vastaa lainaamalla viestiä

vieras kirjoitti:
Minulle oli itsestään selvää, että luen pitkän matematiikan. Eipä sen valinnassa sen kummempaa Smile Eikä sen kanssa mitää ongelmia ole ollutkaan, mitä nyt todennäköisyyslaskenta aiheutti vähän harmaita hiuksia.. en ymmärrä sitä vieläkään! Laughing

Mielenkiintoista, miten ihmiset ovat erilaisia. Minusta todennäköisyyslaskenta oli ehkä kaikkein loogisin ja ymmärrettävin osa pitkästä. Siis nimenomaan nämä "Pakassa on 52 korttia, nostetaan kaksi. Millä todennäköisyydellä molemmat ovat herttoja?"-jutut - tietysti tuostakin saa aivan älyttömän pahoja tehtäviä jos sille päälle sattuu.

Itselleni vaikeampia olivat nämä avaruudellista ja geometristä hahmottamista vaativat jutut. Joillakin asia on tietysti toisin päin, olen sellaisiakin tavannut.

vieras kirjoitti:
Meidänkin pitkän matikan lukijain ryhmä on kyllä pienentynyt. Aloittajia oli päälle 20, mutta nyt pitkän parissa sinnittelee 8 Rolling Eyes (2. luokan kevät puoliska menossa)

Smile. Toivottavasti jaksat itse loppuun asti! Ei sitä enää tuossa vaiheessa kannata vaihtaa, ellei sitten ihan ylitsepääsemättömiin vaikeuksiin törmää.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
bless
Takarivin oppilas

LähetäLähetetty: Kes Tou 02, 2007 7:06 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Älkää pelotelko Very Happy

Möin jo omat lyhyen matikan kirjat, jotka olin turhan aikaisin ostanut.
Pitääpi jostai pitkän matikan ostaa...
Takaisin alkuun
Habeas corpus
Addikti

LähetäLähetetty: Sun Tou 06, 2007 7:52 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

bless kirjoitti:
Älkää pelotelko Very Happy

Pakkohan meidän vähän on, muutoin kaikki kirjoittaisivat pitkän eikä sillä enää olisi mitään ylimääräistä arvoa Wink. No joo, aiemmissa viesteissäni olen ehkä antanut vähän synkeän kuvan pitkästä matematiikasta. Jos urakka alkaa tuntua turhan suurelta, suosittelen ajattelemaan sitä kurssi kerrallaan - niin minä ainakin tein. Liiaksi kun katsoo eteenpäin niin siitä tulee turhia paineita.

bless kirjoitti:
Möin jo omat lyhyen matikan kirjat, jotka olin turhan aikaisin ostanut. Pitääpi jostai pitkän matikan ostaa...

Opetussuunnitelman vaihtumisen myötä tilanne on nyt sikäli hankala, että edullisia käytettyjä kirjoja ei oikein saa mistään. Mutta saapahan uutena ostamalla ainakin iskemättömät versiot. Itse kuitenkin ostin kurssikirjoja aina kurssi kerrallaan - ainahan voi käydä niin, että opettaja päättää jossain vaiheessa yllättäen vaihtaa sarjaa, jostakin kirjasta ilmestyykin uudistettu painos tai jotain vastaavaa. Lisäksi jonkun kymmenen kirjan ostaminen könttänä kirpaisee aika pahasti Sad.

Takaisin alkuun
bless
Takarivin oppilas

LähetäLähetetty: Tii Tou 08, 2007 7:39 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä minäkin ostan melkein kurssikirja kerrallaan.
Helpompaa, eikä rahaa tunnu menevän niin paljoa kerralla.
Takaisin alkuun
Kalastaja
Paatunut lintsari

LähetäLähetetty: Tor Elo 16, 2007 9:49 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitkä matematiikka.
Todennäköisyyslaskenta ja geometria on ne vahvimmat.

Tuo kirjainlaskenta ei oikein nappaa meikäläiseen.

Jos menisin uudestaan lukioon, valitsisin lyhen matematiikan, on tuo pitkö sen verran rankka.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
A-Ruu
Tarkkailuluokka

LähetäLähetetty: Kes Tou 21, 2008 8:59 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitkänä mennään, tulevaisuuden ammatikseni tätä ainetta haaveilen. Itselläni taas nuo yhtälöt tuntuu helpoimmalta ja mukavimmalta, geometria ei oikein tunnu nappaavan. Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras

LähetäLähetetty: Kes Hel 03, 2010 7:29 pm    Viestin aihe: Re: PITKÄ matikka Vastaa lainaamalla viestiä

bless kirjoitti:

Ja tässä pikkuinen äänestys myös, lukiko itse pitkän vaiko lyhyen matikan. (tai aikoo lukea)

"Lääkikseen ei tarvii pitkää matikkaa, se on vain joku myytti, että sinne tarvitsisi" - Kirurgi
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Kotiaine.com Foorumin päävalikko -> Lukio Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Voit kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Voit vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa