|
Kotiaine.com Ei elämää vaan koulua varten.
|
| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Kes Maa 21, 2007 11:45 pm Viestin aihe: Rexi on homo ja opettajat hullui! |
|
|
Otsikko ei ole kannanotto, vaan Aino Kontulan kirjan nimi. Satuin saamaan sen kynsiini ja lukaisin teoksen tässä parin viime päivän aikana. Paksuus on parisataa sivua, mutta kirja on varsin helppolukuinen ja mukaansatempaavakin, joten sen pääsee loppuun varsin vaivattomasti.
Kuten moni varmaan tietää, Rexi on homo ja opettajat hullui! on fiktiokirja, joka on kirjoitettu opettajan pitämän päiväkirjan muotoon. Tapahtumat kattavat osapuilleen yhden lukukauden, syyslukukauden lopusta koulun päättymiseen keväällä. Ote on varsin realistinen, paikoin ehkä väritteleväkin - en ainakaan itse muista, että seksi olisi ollut noin läpitunkevaa yläasteella. Toisaalta kouluissa ja luokissa on eroja, eivätkä ne minun yläastevuotenikaan ihan äskettäin olleet..
Yleisesti ottaen pidin kirjasta ja suosittelen sitä muillekin. Suurta romaania etsivälle Rexi on homo ja opettajat hullui! ei ole oikea valinta, mutta kevyempää luettavaa kaipaavalle kyllä. Mielenkiintoisinta teoksessa on kuitenkin se kuva, jonka se välittää koulumaailmasta. Onko yläaste oikeasti tuollainen paikka?
(lieviä spoilereita tästä alaspäin; ei juonikuvausta, mutta kirjan teeman yleistä käsittelyä)
Kuten yllä sanoin, mielestäni aika lailla. Oppilaat ovat kamalia, joskin tarkemmin katsomalla voi havaita, että kirjan opettaja on aivan yhtä paha. Oikeastaan yksikään oppilas ei ole hänen makunsa mukainen, kaikissa on jotain vikaa. Hyvät oppilaat ovat ärsyttäviä numeronruinaajia ja koulun liian vakavasti ottavia hikareita. Huonot oppilaat ovat häirikköjä. Muut ovat EVVK-osastoa, joiden nimet opettaja unohtaa heti, jos ne koskaan oppiikaan. Ainoa kelvollinen on kielikello, joka juoruaa muiden oppilaiden tekemiset opettajalle ja yksi irrationaalisista syistä suojatiksi otettu.
Kirjan perusteella peruskoulun ongelmaksi voisi siis nähdä sen, että tiskin molemmilla puolilla pelataan yhtä vajailla pakoilla. Oppilaat ovat ehkä häirikköjä, mutta opettajatkin ovat työhönsä väsyneitä ilkeitä pompottajia. Kirjassa tämä tulee esille kohtauksessa, jossa opettaja pistää luokan tunnollisen tytön tekemään kahdessa viikossa kaikki kevään aikana tehdyt työt uudestaan. Syy? Hukkasi työkansionsa, kauheaa. Peruskoulun ongelmallinen lähtö-oletus on se, että oppilaat ovat pieniä aikuisia, joiden tulee kyetä käyttäytymään oletuksen mukaisesti. Valitettavasti oppiaines on kuitenkin vain lapsia ja nuoria - jos sulloo 30 sellaista kahdeksaksi tunniksi päivässä pieneen tilaan yhden aikuisen valvontaan, niin vaikeuksiahan siitä tulee.
Millä yläaste sitten voisi olla toisenlainen paikka kuin kirjassa? Hyvä lähtökohta olisi mielestäni vetää luokkakoot selvästi alemmas - maksimissaan 25 oppilasta per luokka, mielellään 20. Maksaisi enemmän, mutta epäilenpä että rahat tulisivat pitkälti takaisin oppimisen tehostumisen ja opettajien vähentyneiden sairaslomien muodossa. Kannattaisiko kokeilla?
PS. Rexi on homo ja opettajat hullui! -kirjan lukunäyte löytyy täältä, jos haluaa tsekata ennen kirjastossa pistäytymistä.
PPS. Huhutaan, että kirjasta julkaistaan myöhemmin myös poliittisesti korrektisti nimetty versio, "Rehtori tuntee seksuaalista vetoa samaa sukupuolta edustaviin henkilöihin ja opettajat kärsivät mielenterveydellisistä ongelmista!". Saapa nähdä. _________________ No matter where you are... Everyone is always connected.
If you aren't remembered... Then you never existed. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
bless Takarivin oppilas

|
Lähetetty: Tii Huh 03, 2007 10:59 am Viestin aihe: |
|
|
Hyvä kirjavinkki!
Olenkin pitkään pähkäillyt, mitä seuraavaksi lukisin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Per Huh 06, 2007 9:21 pm Viestin aihe: |
|
|
| bless kirjoitti: | Hyvä kirjavinkki!
Olenkin pitkään pähkäillyt, mitä seuraavaksi lukisin. |
Kerrohan mielipiteesi, jos tulet kahlanneeksi tuon läpi.
Olisiko sinulla vastineeksi antaa omia hyviä lukuvinkkejä? Etsin itsekin jotain rentouttavaa luettavaa kevääksi. _________________ No matter where you are... Everyone is always connected.
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
bless Takarivin oppilas

|
Lähetetty: Sun Huh 08, 2007 9:37 am Viestin aihe: |
|
|
Hmm... Riippuu vähän toisaalta, että mistä pitää, mutta itse luin tossa etelänmatkalla Himoshoppaajan sisko. (Kinsella, Sophie) Se on todella hyvää viihdettä.
Sophie Kinsellan neljäs Himoshoppaaja-kirja on yhtä ylittämättömän hauskaa luettavaa kuin edellisetkin. Hyväsydäminen, mutta tavaraa niin suuresti rakastava Becky järjestää itsensä taas monenlaiseen liemeen, soppaan ja keitokseen, joista ei moni tyttö pystyisi vetämään itseään kuiville.
En sitten tiedä miten hyvin miehet jaksavat naisen shoppailuja lukea, mutta kannattaa kokeilla!
Ei tule mitään muuta tässä mieleen. Ollut vähän aikaa lukuputki poissa, ja nyt olen herätellyt itseäni taas lukemaan. AAH! Wallander sarja! Siihen jää tosiaankin koukkuun ja pahemman kerran! hennig mankellin wallander sarjaa suosittelen koko sydämmellä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Kes Huh 11, 2007 11:28 am Viestin aihe: |
|
|
| bless kirjoitti: | | luin tossa etelänmatkalla |
No no, eihän etelänmatkoilla lueta, vaan maataan rannalla tolkuttoman päihtyneinä ja örvelletään yökerhoissa
| bless kirjoitti: | | En sitten tiedä miten hyvin miehet jaksavat naisen shoppailuja lukea, mutta kannattaa kokeilla! |
Kuulostaa kyllä siltä, että kirja on tehty lähinnä naissukupuolta silmälläpitäen. Eihän se tietysti estä miestä siitä pitämästä, mutta itselleni saattaisi olla vähän vaikea päästä juttuun sisään, vaikka etukäteen ei pitäisikään tuomita..
| bless kirjoitti: | | AAH! Wallander sarja! Siihen jää tosiaankin koukkuun ja pahemman kerran! hennig mankellin wallander sarjaa suosittelen koko sydämmellä. |
Hmm, tämä olikin oikeasti hyvä idea. Minulla sattuukin olemaan muutama lukematon ruotsinkielinen dekkari varastossa, jäivät siltä ajalta kun valmistauduin kirjoituksiin. Voisi ehkä johonkin niistä tarttua. Kehittyypä kielitaitokin samalla. Omia suosikkejani ovat nämä Martin Beck -jutut, niistä tehdyt elokuvatkin ovat loistavia. _________________ No matter where you are... Everyone is always connected.
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Vieras
|
Lähetetty: Kes Huh 11, 2007 12:10 pm Viestin aihe: |
|
|
| Habeas corpus kirjoitti: | | Omia suosikkejani ovat nämä Martin Beck -jutut, niistä tehdyt elokuvatkin ovat loistavia. |
Ah, Nämä Martin Beckit ovat mahtavia! Olen itse koukussa Wallandereihin ja sitten tuihon Beckiin!
Ruotsalaiset osaavat kyllä vangita ihmisiä  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
bless Takarivin oppilas

|
Lähetetty: Kes Huh 11, 2007 12:11 pm Viestin aihe: |
|
|
| Anonymous kirjoitti: | | Habeas corpus kirjoitti: | | Omia suosikkejani ovat nämä Martin Beck -jutut, niistä tehdyt elokuvatkin ovat loistavia. |
Ah, Nämä Martin Beckit ovat mahtavia! Olen itse koukussa Wallandereihin ja sitten tuihon Beckiin!
Unohdan aina kiirautua sisään. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Kes Huh 18, 2007 11:33 pm Viestin aihe: |
|
|
| bless kirjoitti: | Ah, Nämä Martin Beckit ovat mahtavia! Olen itse koukussa Wallandereihin ja sitten tuihon Beckiin!
Oletko nähnyt niitä Beck-leffoja? Niissä on jotenkin omintakeinen tunnelma, muistuttavat vähän englantilaisia poliisisarjoja, mutta kuitenkin jollain positiivisella tavalla kotikutoisempia ja maanläheisempiä. _________________ No matter where you are... Everyone is always connected.
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
bless Takarivin oppilas

|
Lähetetty: Tor Huh 19, 2007 6:54 am Viestin aihe: |
|
|
| Habeas corpus kirjoitti: |
Oletko nähnyt niitä Beck-leffoja? |
Olen nähnyt, niitä pyörii paljon Viasatilla, ja sitten olen netin kautta lataillut niitä. Omasta mielestäni ne voittavat hollywoodin tuotannon 1-0.
Niissä on oma tunnelmansa, ja niihin henkilöihin on helppo päästä sisään. Kyllä ruottissa osataan rikosdraamaa tehdä  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Voit vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|