|
Kotiaine.com Ei elämää vaan koulua varten.
|
| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
bless Takarivin oppilas

|
Lähetetty: Per Huh 27, 2007 7:15 am Viestin aihe: Työtön / opiskelija |
|
|
Olen tässä miettinyt, miksi työttömät saavat enemmän rahaa, kuin opiskelijat?
-Opiskelijat tekevät enemmän, pitkiä koulupäiviä. Työttömät max. kerran kuussa pakollinen työkkärikäynti.
Itse olin vähän aikaa ammattikoulussa, ja sillä rahalla ei voinut elää. Vanhemat asuivat 400km päässä, joten heidän tukea en rahallisesti saanut, vain hätätilanteessa. Mieheni oli työtön. Hän tienasi sohvalla maatessa enemmän. Itse jouduin pitkän matkan kävellä, istua koulunpenkillä, opiskella, hankkia vähästä tuesta asusteet, jotka pakollisia ammattikoulussa...ym...
Jos laskee, että vuokra tulee maksaa, vesi, sähkö, 2 kissaa(ruoka,hiekat...) omat ruoat, hygieniatuotteet, pesuaineita pesukone + tiskikone, piilolinssit kahdelle(ei varaa laseihin kerralla, kun ei sossu antanut) ja aina joku kirja ja koulutarvikkeita.
Rahaa ei oikeasti ole. Sitä on jatkuvassa velkakierteessä.
Nyt tuon takia lopetin ammattikoulun, hakeuduin etälukioon, mikä teki minusta työttömän. Tienaan nyt enemmän, kuin opiskelija.
Miten se voikaan olla mahdollista?
En oikeasti ymmärrä maailman menoa! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Tii Tou 01, 2007 11:45 am Viestin aihe: Re: Työtön / opiskelija |
|
|
| bless kirjoitti: | | Olen tässä miettinyt, miksi työttömät saavat enemmän rahaa, kuin opiskelijat? |
Hyvä kysymys. Ilmeisesti mihinkään kirjaamattomana oletuksena on, että opintotuki on opiskelijalle vain osa toimeentuloa. Eihän sillä nimittäin oikeasti elä, jos ei saa rahaa muualtakin. Todennäköisesti luotetaan siihen, että vanhemmat kuitenkin avustavat opiskelijaa jonkin verran ja lisätuloja hankitaan käymällä samanaikaisesti töissä. Tämä siitä huolimatta, että käytännössähän täysipäiväisen opiskelun ohella on hankala mitään järkeviä töitä tehdä polttamatta itseään loppuun.
| bless kirjoitti: | | Opiskelijat tekevät enemmän, pitkiä koulupäiviä. Työttömät max. kerran kuussa pakollinen työkkärikäynti. |
Työmarkkinatuki on näemmä 23,91 euroa/pvä, eli n. 720 euroa kuukaudessa, mikä on kyllä aika lailla enemmän kuin se opiskelijan maksimissaan saama n. 450 euroa kuussa. Mutta ei tuota ainakaan ihan nuori vastikkeetta saa, nimittäin tuossahan on tuo ehto että jos 18-24 -vuotiaalla ei ole ammatillista koulutusta, pitää osallistua yhteishaussa ja hyväksyä työkkärin tarjoamat työ- tai koulutuspaikat.
Miksi sitten työttömille maksetaan enemmän kuin opiskelijoille? Noiden yllä veikkailemieni syiden lisäksi luulen vaikuttavan myös sen, että opiskelijan ajatellaan olevan tilanteessa jossa on vähän vastuita. Yllättäen työttömäksi joutuvalla voi olla esim. velkaa, kun taas opiskelija useimmiten on vasta itsenäistä elämää aloittelemassa. Onko tässä ajattelutavassa järkeä on sitten toinen juttu.
Joka tapauksessa molemmat etuudethan ovat sellaisia, että niillä pärjääminen vaatii kyllä lahjakasta penninvenytystä. No, työttömyyskorvauksella voisi jotenkin tulla toimeen, jos saisi kaupungilta tuetun vuokra-asunnon. Asioita kuitenkin laittaa perspektiiviin se, että köyhyysrajaksi Suomessa on laskettu noin 1200 euroa kuussa.
| bless kirjoitti: | | Nyt tuon takia lopetin ammattikoulun, hakeuduin etälukioon, mikä teki minusta työttömän. Tienaan nyt enemmän, kuin opiskelija. Miten se voikaan olla mahdollista? |
Miten pärjäät tuon systeemin kanssa? Työttömänähän nimittäin sinulla on (ymmärtääkseni) noita kaikenlaisia velvollisuuksia esim. hakea koulutukseen. Luulisi sen aiheuttavan harmaita hiuksia, sillä ethän tahdo joutua työkkärin painostamana ensi vuodeksi takaisin amikseen. Ymmärtääkseni nuoria työttömiä työkkäri pyrkii 'aktivoimaan' paljon energisemmin kuin vanhempia pitkäaikaistyöttömiä. _________________ No matter where you are... Everyone is always connected.
If you aren't remembered... Then you never existed. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
bless Takarivin oppilas

|
Lähetetty: Tii Tou 01, 2007 1:35 pm Viestin aihe: Re: Työtön / opiskelija |
|
|
| Habeas corpus kirjoitti: |
Miten pärjäät tuon systeemin kanssa? Työttömänähän nimittäin sinulla on (ymmärtääkseni) noita kaikenlaisia velvollisuuksia esim. hakea koulutukseen. Luulisi sen aiheuttavan harmaita hiuksia, sillä ethän tahdo joutua työkkärin painostamana ensi vuodeksi takaisin amikseen. Ymmärtääkseni nuoria työttömiä työkkäri pyrkii 'aktivoimaan' paljon energisemmin kuin vanhempia pitkäaikaistyöttömiä. |
Oikein hyvin. Joskus nuoruudessani hakeuduin kesätöihin ja siellä tein töitä aika pitkäänkin. Silloin tyomarkkinatuen ehto täyttyi, ja ilman ammatillista koulutusta saan tukea, työmarkkinatukea. He eivät voi pakottaa minua tuosta syystä mihinkään opiskelemaan. Eli ei ole pelkoa joutua kouluun. Kyllä he yrittävät koulutukseen patistaa, mutta Kristiinankaupungissa ei pahemmin koulutustä järjestetä. Ja He eivät saa pakottaa minua toisesta kaupungista hakemaan koulutukseen.
Lehdessä olikin, että joku eduskunnassa kokeili elää 2vk 13e päivässä.
Saa nähdä vaikuttaako se nyt sitten tulevaisuudessa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
bless Takarivin oppilas

|
Lähetetty: Maa Tou 21, 2007 9:58 am Viestin aihe: |
|
|
Sain töitä. Työvoimatoimisto lähetti kirjeen, että voin pysyä työttömänä työntekijänä, jos haluan.
Vähän rupesi ihmetyttämään. Kun on työtön työnhakija, ovat he niin herpaantuneena lusmuilusta, ja oikein haluavat sinut pois listoilta! Miksi työt saatua ollaan niin pitämässä listoilla, jos tahtoo. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Lau Tou 26, 2007 12:18 pm Viestin aihe: |
|
|
| bless kirjoitti: | | Sain töitä. Työvoimatoimisto lähetti kirjeen, että voin pysyä työttömänä työntekijänä, jos haluan. |
Miten tämä on mahdollista? Maalaisjärjellä luulisi, että jos ihminen on töissä, hän ei voi olla työtön ja jos taas ihminen on työtön, ei hän voi millään olla töissä.
| bless kirjoitti: | | Vähän rupesi ihmetyttämään. Kun on työtön työnhakija, ovat he niin herpaantuneena lusmuilusta, ja oikein haluavat sinut pois listoilta! Miksi työt saatua ollaan niin pitämässä listoilla, jos tahtoo. |
Todella kummalliselta kuulostaa. Olen itsekin ymmärtänyt asioiden olevan lähinnä niin, että työkkäri yrittää kaikilla mahdollisilla verukkeilla todistaa ettei työtön oikeasti ole työtön työnhakija (tai ainakaan ole oikeutettu mihinkään etuuksiin). Ja jos onnistuu itsensä työttömäksi rekisteröimään, niin aika intensiivisesti pommitetaan erilaisilla kursseilla jne. _________________ No matter where you are... Everyone is always connected.
If you aren't remembered... Then you never existed. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Voit vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|