Kotiaine.com Foorumin päävalikko Kotiaine.com
Ei elämää vaan koulua varten.

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vaikein lukioaine?

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Kotiaine.com Foorumin päävalikko -> Lukio
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Habeas corpus
Pelottava hikipinko

LähetäLähetetty: Tor Hel 01, 2007 1:17 pm    Viestin aihe: Vaikein lukioaine? Vastaa lainaamalla viestiä

Mikä mielestänne on se ehdottomasti haastavin, vaikein, eniten työtä vaativa oppiaine lukiossa? Se, jonka ymmärtäminen vaatii ponnistelua, vaikka kuinka kirjoja tuijottaisi? Nyt siis en niinkään tiedustele sitä, mitä ainetta vihaatte, vaan pikemminkin sitä mitä pidätte kaikkein vaikeimpana. Useinhan nämä ovat yksi ja sama, mutta eivät suinkaan aina.

Valintaa voisi vähän perustella, jos tohtii.. Omasta mielestäni pahin aine on fysiikka. Hirveä määrä asiaa ja ennen kaikkea kaavoja tungettuna pieneen tilaan ja kaikki osattava. Jos et muista/osaa käyttää jotain kaavaa, tehtävän ratkaiseminen tyssää lähes alkumetreille. Runsaasti kotitehtäviä, joiden laskeminen vie aikaa.

Seuraavaksi pahimmat ovat mielestäni matematiikka (ainakin pitkä oppimäärä) ja kemia, joista jälkimmäistä tosin en ole opiskellut kuin kurssin verran. Se kuitenkin riitti antamaan käsityksen siitä, paljonko puurtamista hommaan liittyy.

If you aren't remembered... Then you never existed.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
hänskä
Tarkkailuluokka

LähetäLähetetty: Tii Maa 27, 2007 5:44 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehdottomasti pidän myös fysiikkaa vaikeimpana aineena lukiossa. Kaavojen löytäminen ja niiden soveltaminen voi olla joskus todella vaikeaa. Kemia on myös mielestäni vaikea aine. Itse olen pitkällä matematiikalla ja olen selvinnyt tähän asti todella hyvin (5. kurssi Vektorit alkaa juuri), ja laaja matematiikka on ollut paljon helpompaa, kun ajattelin

Joskus pitää kyllä miettiä asioita, ja jos ei selviä, niin rohkeasti vaan kysymään opettajalta!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Habeas corpus
Pelottava hikipinko

LähetäLähetetty: Tii Maa 27, 2007 10:28 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hänskä kirjoitti:
Ehdottomasti pidän myös fysiikkaa vaikeimpana aineena lukiossa. Kaavojen löytäminen ja niiden soveltaminen voi olla joskus todella vaikeaa.

Jep. MAOL:ista tietysti löytyy joitakin, mutta ainakin minut yllätti se, että ällistyttävän monia usein tarvittuja kaavoja siellä ei ole. Ilmeisesti ne pitäisi vain johtaa itse MAOL:in kaavoista, sääli vaan että johtamisprosessi on monessa tapauksessa erittäin pitkä ja monipolvinen. Eikä sitä johtamista kai rehellisesti kukaan jaksa opetellakaan, mutta kokeessa voi tulla kylmä hiki jos ei muista että oliko siinä kaavassa R vai R potenssiin kaksi - eikä MAOL kerro asiasta mitään.

Aivan perustehtävät ovat tietysti fysiikassakin yleensä helppoja, suoria tai lähes suoria tuttuun kaavaan sijoittamisia. Tällöin ainoaksi ongelmaksi jää sellainen karkea muistaminen; mikäs kaava näillä annetuilla suureilla antoikaan sen pyydetyn arvon?

Tehtävistä saisi noin kymmenen potenssiin kolme kertaa vaikeampia, jos niissä annettaisiin tarvittavien arvojen lisäksi myös muutama aihepiiriin liittyvä mutta tehtävän kannalta täysin epäolennainen arvo. Esimerkiksi kondensaattorin kapasitanssia laskettaessa voitaisiin antaa sähkövarauksen ja jännitteen lisäksi vaikka virran arvo, piirin kokonaisresistanssi jne..

Opiskelijana toivoisi tietysti, että tälle linjalle ei mentäisi, mutta se kuvaisi kyllä paremmin tosielämän ongelmia. Tuskinpa todellisuudessa näitä taitoja hyödyntäessä saisi aina eteensä vain ja ainoastaan ne tarpeelliset suureet.

hänskä kirjoitti:
Kemia on myös mielestäni vaikea aine. Itse olen pitkällä matematiikalla ja olen selvinnyt tähän asti todella hyvin (5. kurssi Vektorit alkaa juuri), ja laaja matematiikka on ollut paljon helpompaa, kun ajattelin

Mikä kirjasarja teillä on pitkässä matematiikassa käytössä? Itselläni oli vanhan OPS:in mukainen Pitkä matematiikka -sarja (WSOY, Kangasaho jne). Se vaikutti aika pätevältä, tosin opetuskin oli helvetin hyvää ja havainnollistavaa. Hankalimpana noista kursseista pidin ehkä analyyttista geometriaa, differentiaali- ja integraalilaskenta oli kohtuullisen hyvin omaksuttavissa, mutta kaavoja niissä on niin älyttömästi että opit tuntuu unohtavan nopeasti.

hänskä kirjoitti:
Joskus pitää kyllä miettiä asioita, ja jos ei selviä, niin rohkeasti vaan kysymään opettajalta!

Näin. Ainakin meillä opettajat ovat tarvittaessa auttaneet mielellään asioiden pohtimisessa. Lisäksi itselleni on ollut apua koululla järjestettävästä matematiikkaklinikasta, jossa saa laskea vapaasti tehtäviä ja kysellä tarvittaessa paikalla olevalta opettajalta apua. Sitä kautta on saanut kirkastettua monta sellaista asiaa, jotka tunneilla eivät aivan loksahtaneet kohdilleen.

Ai niin - tervetuloa foorumille!

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
Vieras

LähetäLähetetty: Kes Maa 28, 2007 2:43 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käytössä on Pyramidi-kirjasarja. Mielestäni kirja on hyvä ja siellä on tarpeeksi esimerkkejä laskettuna monin eri tavoin.
Ja kiitos foorumille toivottamisesta Smile
Takaisin alkuun
Kalastaja
Tarkkailuluokka

LähetäLähetetty: Tor Elo 16, 2007 10:10 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos yksi aine pitää valita niin käännyn englannin puolelle.
Kuullunymmärtäminen on täyttä hepreaa, melkein kaikki kuuntelut on aina ollut arvosanaltaan tasan 4.

Historia on myös melko vaikea, vaikka kuinka paljon lukisin niin luulen että silti kiitettävä arvosana on mahdottomuus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
Tohtori
Pelottava hikipinko

LähetäLähetetty: Lau Elo 25, 2007 1:09 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kalastaja kirjoitti:
Jos yksi aine pitää valita niin käännyn englannin puolelle.
Kuullunymmärtäminen on täyttä hepreaa, melkein kaikki kuuntelut on aina ollut arvosanaltaan tasan 4.

Historia on myös melko vaikea, vaikka kuinka paljon lukisin niin luulen että silti kiitettävä arvosana on mahdottomuus.

Minun on jotenkin hankala ymmärtää, miten englanti voi nykymaailmassa olla kenellekään "vaikeaa". Ruotsin, saksan ja muut ns. vieraat kielet ymmärrän, mutta englantia nyt tulee vastaan joka paikassa. Minä opin sen kielen ihan vahingossa katsomalla telkkaria, pelaamalla tietokonepelejä ja muutenkin värkkäämällä kaikkia juttuja tietokoneiden kanssa. Tietysti voi olla, että nykyään kaikki manuaalit jo käännetään suomeksi, ja netistä tietysti löytyy kaikki tarpeellinen myös suomenkielellä, mutta minun nuoruudessani oli pakko osata englantia jos meinasi tietokoneiden kanssa mitään värkätä. Sitä kautta se kielitaitokin sitten tuli ihan itsestään.

Huomasin kyllä, että meidänkin lukioluokassamme oli selvä kahtiajako - oli nämä, jotka saivat englannista kympin pahemmin yrittämättä, ja sitten nämä, joilla se numero ei vitosta paremmaksi noussut vaikka olisivat mitä tehneet. Jälkimmäinen porukka koostui yleensä urheilijoista ja muista kaljaveikoista, jotka myös pitivät kunnia-asianaan julistaa "mä en tajua tietokoneista yhtään mitään". Olisi kannattanut tajuta, eivät ne varmaan osaa englantia vieläkään.
Takaisin alkuun
Kalastaja
Tarkkailuluokka

LähetäLähetetty: Sun Elo 26, 2007 10:08 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, en katso televisiota melkein lainkaan, jos katsonkin niin melkein 100% suomen kielisiä ohjelmia.

Netistä luen jonkun verran englannin kielisiä juttuja, mutta en paljoa.

Ongelma onkin nimenomaan tuo kuullunymmärtäminen eikä luetunymmärtäminen.

Luetun ymmärtämisessä olen melkein keskitasoa, mutta kuullunymmärryksessä melkein aina kaikki vastaukset menee ihan arvalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
Tohtori
Pelottava hikipinko

LähetäLähetetty: Kes Elo 29, 2007 5:21 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuuntelutehtävien taso (nimenomaan sen suhteen, että puheesta sai ylipäätään järkevästi selvää) oli kyllä kieltämättä jo minun aikoinani vaihteleva.
Takaisin alkuun
Tohtori
Pelottava hikipinko

LähetäLähetetty: Tor Elo 30, 2007 11:25 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tohtori kirjoitti:
Kuuntelutehtävien taso (nimenomaan sen suhteen, että puheesta sai ylipäätään järkevästi selvää) oli kyllä kieltämättä jo minun aikoinani vaihteleva.

Tässä oli kuitenkin puhetta "vaikeimmasta lukioaineesta"... Vaikea minun on edelleen kuvitella, että englanti voisi olla kenellekään se kaikkein vaikein aine pelkkien kuuntelujen vuoksi. Ellei nyt sitten ole muissa aineissa niin pirun hyvä, että nuo epäselvät kuuntelut ovat ainoa ongelma opiskelussa. Smile Englanti on kuitenkin aika simppeli kieli verrattuna vaikka ruotsiin tai saksaan (ranskaa en ole ikinä edes yrittänyt), ja matemaattiset aineet (etenkin fysiikka) alkavat myös jo lukiotasolla karata järjen maailmasta.

Kalastaja kirjoitti:
Joo, en katso televisiota melkein lainkaan, jos katsonkin niin melkein 100% suomen kielisiä ohjelmia.

Luetun ymmärtämisessä olen melkein keskitasoa, mutta kuullunymmärryksessä melkein aina kaikki vastaukset menee ihan arvalla.

Kehottaisin muuten myös, että jos olet vielä joskus ylioppilaskirjoituksiin menossa, opettele ihmeessä edes alkeelliset kielioppisäännöt kuten yhdyssanat. Ihan kipeää tekee lukea tuollaista tekstiä...
Takaisin alkuun
Kalastaja
Tarkkailuluokka

LähetäLähetetty: Maa Syy 03, 2007 10:21 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No joo, tänään sain yhden äikän aineen takaisin ja siinä oli tasan yksi kirjoitusvirhe. Sekin oli yksi pilkun puuttuminen. Ja sanoja oli päälle 500 kpl.

Oli vielä opettaja kirjoittanut aineen loppuun: "Näin virheetöntä tekstiä on hieno lukea."

Yläasteella olin joka ikisessä äikän kokeessa luokkani paras.
Varsinkin oikeinkirjoitusasioissa olen aina ollut hyvä, lukion ainoa oikeinkirjoituskoe oli 1. luokalla ja siitä tuli 9½.

Niin ikään ala-asteen äikän kokeet oli kaikki 9½ tai 10-.

Ei koskaan täyttä kymppiä. Shocked

Viimeinen muokkaaja, Kalastaja pvm Maa Syy 03, 2007 10:44 pm, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Kalastaja
Tarkkailuluokka

LähetäLähetetty: Maa Syy 03, 2007 10:29 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kalastaja kirjoitti:

Täytyy sanoa, että tällä kertaa kieliasussa oli kuitenkin parantamisen varaa. Smile
Englanninkielisiä ja suomenkielisiä tulee yhteen. Laughing
Samoin luetunymmärtäminen taitaa tulla yhteen, kerran lipsahti erilleen.

Suomenkielinen tulee yhteen, mutta suomen kieli ei. Wink

Eipä kukaan ole koskaan ennen mua päässyt näissä asioissa näpäyttämään, onneksi olkoon! Very Happy

Laitetaan nyt viä yhden numeron tarkkuudella joka aineen lukionumeroni:
Äidinkieli: 8 (9)
Englanti: 6 (8
Ruotsi: 7 (9)
Matematiikka (pitkä): 7 (10)
Fysiikka (pitkä): 9 (9)
Kemia: 9 (9)
Maantiede: 9 (9)
Biologia: 7 (9)
Historia: 7 (9)
Yhteiskuntaoppi: 6 (9)
Uskonto: 8 (8
Kuvataide: 8 (8
Musiikki: 8 (8
Liikunta: 10 (10)
Psykologia: 8 (-)
Filosofia: 7 (-)
Terveystieto: 9 (7)

Ja vielä perään yläasteen numerot.

Pakko oli ottaa kasien perästä ) pois, muuten tulee Cool
Takaisin alkuun
Habeas corpus
Pelottava hikipinko

LähetäLähetetty: Tii Syy 04, 2007 10:25 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tohtori kirjoitti:

Lukioenglannin kuullunymmärtäminen, ainakin yo-kokeiden osalta, on sinänsä vähän knoppihommaa että oppilaiden nousseen tason myötä on vaikeusastettakin nostettu. Helpoimmillaan kyse voi olla siitä, että selkeän perusenglannin sijasta tulee jotain australialaisella aksentilla vedettyä mongerrusta. Pahimmillaan taas mennään siihen, että vastaus on tulkinnanvaraisesti pääteltävissä pienistä vihjeistä, jotka oikeasti voivat tarkoittaa mitä vain. Kaikista pahimpia tässä suhteessa ovat varmaankin nämä "Mitä sanotaan seuraavaksi"-tehtävät, joissa esitetään ensin keskustelunpätkä ja sitten pitää valita siihen oikea jatkorepliikki.

Kuunteluharjoitukset ovat tavallaan reilumpia muissa kielissä, joissa oppilaiden keskimääräinen osaaminen on heikompaa. Esimerkiksi (keskipitkän) ruotsin kuunteluissa yleensä suht. selkeästi sanotaan mitä vastausta haetaan, täytyy vaan ymmärtää sitä kieltä.

Takaisin alkuun
A-Ruu
Tarkkailuluokka

LähetäLähetetty: Kes Tou 21, 2008 9:03 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaikeaa, hmm. Sanoisin että lukio-opinnoista Fysiikka pitää sitä johto-asemaa, mutta biologian kurssit ovat vaikeita, varsinkaan jos niistä ei ole lainkaan kiinnostunut. Sama on Historian kanssa, josta allekirjoittaneella ei ole minkään sortin innostusta. EI nimittäin mene hyvin, viimeksi tänään taisin 5:n paperin vetää siitä, muissa aineissa on vain 9 ja 10..
Takaisin alkuun
Habeas corpus
Pelottava hikipinko

LähetäLähetetty: Sun Kes 15, 2008 5:10 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

A-Ruu kirjoitti:
Sama on Historian kanssa, josta allekirjoittaneella ei ole minkään sortin innostusta. EI nimittäin mene hyvin, viimeksi tänään taisin 5:n paperin vetää siitä, muissa aineissa on vain 9 ja 10..

Hmm, mitä vikaa historiassa? Jollain tavalla pidän sitä helposti lähestyttävänä aineena, opettaja kertoo tarinoita ja oppilaat kuuntelevat. Historiahan on täynnä niitä luhistuvia valtakuntia ja kohtalokkaita taisteluja, joiden näkemisestä valkokankaalla ihmiset ovat jopa valmiita maksamaan Smile.

Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Kotiaine.com Foorumin päävalikko -> Lukio Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Voit kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Voit vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa