|
Kotiaine.com Ei elämää vaan koulua varten.
|
| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Lau Huh 01, 2006 11:06 pm Viestin aihe: Ylioppilaskirjoitusten arvosanat esiin! |
|
|
Tähän ketjuun paljastetaan virallisesti kunkin yo-kirjoituksissa saamat arvosanat, aineet eritellen. Lisäksi on syytä keksiä mahdollisimman luovia selityksiä sille, miksi aine meni penkin alle - tai miksi tuli kuusi ällää.
Osallistuminen on pakollista. Aloittaisin itse, mutta minulla ei ole vielä yhtään virallista arvosanaa. Hähää! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Dive Rehti opiskelija
|
Lähetetty: Sun Huh 02, 2006 8:30 am Viestin aihe: |
|
|
Syömishäiriöfoorumilla ei saa vertailla painoja tai kalorimääriä. Eikö täällä voisi olla vastaava rajoitus arvosanojen suhteen?
(for the record: en käy sh-foorumilla siksi, että minulla olisi itselläni ongelmia vaan siksi, että joku typerä auttamishalu nostaa rumaa päätään).
No.
*avaa varovasti kaapin oven*
Äidinkieli, 95 pistettä, Laudatur.
Kommentit: olin ekan eli aineistoaineen jälkeen aivan tappohermostunut, sillä tunsin mokanneeni sen ainoan ainekirjoituksen, jolla koskaan on mitään väliä. Opettaja luonnehti sitä hieman laimeasti "Eximiana mä sen lähetän" - kyseistä opettajaa en ollut koskaan nähnyt. No, jotenkin tuo aine lähti 95 pisteenä ja toinen 90 pisteenä, ja parempi arvosana jopa pysyi .
Reaali, 51 pistettä, Laudatur.
Kommentit: kirjoitin fiksuna tyttönä viisi kysymystä psykologiasta ja kolme filosofiasta (tämä siis tapahtui aikana ennen ainereaalia ja öljylamppuja). Tietenkin nappasin molemmista myös jokerit. Hermoilin, koska muistin L:n rajan olevan 48 pistettä vaikka se olikin oikeasti 40 tai 41. Riivinrauta-psykanopettajamme oli juuri sairaslomalla, joten huomattavasti inhimillisempi filosofian- ja uskonnonopettajamme korjasi myös psykologian kysymykset. Muuten en muista yksittäisiä pisteitä, mutta 54 pisteenä se lähti ja siis tippui hiukan. Filosofian jokerista sain 7 p ja psykologian jokerista täydet 9 .
Matematiikka, 35 pistettä, Magna cum laude approbatur.
Kommentit: Matematiikanopettajistamme toinen oli sitä mieltä, että persiilleen menee ja toinen sitä mieltä, että kovalla työllä voin saada cumun. Edelliselle (frigidi riivinrauta) halusin näyttää, jälkimmäisen usko minuun puolestaan kannusti ja luin ihan huolella. Olen edelleen ylpeä todennäköisyystehtäävästä, jonka selvitin oikein vaikka koulun matikkaneropojat eivät sitä osanneet. Pääsykokeisiin valmistautumisella saattoi olla osuutta asiaan. Muistelen hämärästi, että matikka olisi lähtenyt 34 pisteenä ja noussut siis pisteellä, mutta en ole satavarma.
Ranska, A-taso: en muista pisteitä, Magna cum laude approbatur.
Kommentit: koe tuntui rennolta äidinkielen, reaalin ja matematiikan jälkeen - lähdin pois jo 13 aikaan. Olin tosi tyytyväinen, koska opettajamme oli sitä mieltä, että pitkän ranskan arvosanaa voi ajatella melkeinpä kaksi pykälää muita kokeita (pl. pitkä matematiikka) korkeampana, koska koe on niin vaativa .
Ruotsi, B-taso, olisiko ollut 281 pistettä, joka tapauksessa kaksi pistettä yli rajan, Laudatur.
Kommentit: olin ollut joulukuussa abikurssilla, mikä paransi varsinkin sanajärjestyksiä ja vastaavia. Aineet olivat lukiossa olleet alle 70 pisteen tasoa, mutta yo-kokeen aineosuudesta sain 85 pistettä!
Englanti, C-taso, en muista pisteitä, Laudatur.
Kommentit: Ansaitsematon ällä, sillä olin lukenut englantia käytännössä A-tasoisena (A2-kielenä 5. luokalta) ja silkkaa laiskuuttani kirjoitin lyhyen kokeen, koska pitkät kielet olivat kaikki samana päivänä enkä jaksanut hajauttaa .
Yleisenä kommenttina sanoisin, että suoriuduin huomattavasti yli oman tasoni. Mutta kirjoitukset olivat hyvää aikaa elämässäni - melkeinpä nautin siitä itsenäisestä lukemisesta silloin . |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tohtori Pelottava hikipinko

|
Lähetetty: Maa Huh 03, 2006 3:19 pm Viestin aihe: |
|
|
Näistä on jo niin kauan, etten osaa kovin tarkkoja kommentteja antaa. Mutta tulokset olivat seuraavat:
Äidinkieli: E
Ruotsi: C
Englanti: E
Matikka: C
Reaali: M
Matematiikka oli siis laaja (siihen aikaan oli erikseen "laaja" ja "lyhyt" oppimäärä), englanti A-kieli ja ruotsi B-kieli. Paperissa sanotaan, että matikan pisteet olivat 18/60, ja että reaalissa olen näemmä vastannut kolmeen maantiedon (14 pistettä), neljään historian (13 pistettä) ja yhteen biologian (4 pistettä) tehtävään. Ruotsin, englannin ja äikän pisteitä ei ole erikseen mainittu.
Äidinkielestä on jäänyt mieleeni, että kirjoitin varmaan lukioaikani kaksi huonointa ainetta (mukaanlukien toisella luokalla improvisoimani runoanalyysi, jonka loppuun kirjoitin ihan piruuttani yhden vierustoverin keksimän runoparodian vain siksi että se nauratti minua - opettajakin kommentoi, että oman mielenterveytensä vuoksi hän lopettaa arvostelemisen siihen mistä tämä runonpätkä alkaa). Aineistoaine liittyi Ranskan tekemiin ydinkokeisiin ja sisälsi jotain ihan hirveää "tiedostava abiturientti yrittää kirjoittaa ironisesti"-jeesustelua. Toisen aineen otsikko taisi olla "Älä tapa", siinä piti kehittää moraalista pohdiskelua tästä kristinuskon käskystä, ja lopputuloksen tyylilaji oli suunnilleen sama kuin aineistoaineessa. En muista kumpi noista edes lähti lautakuntaan, enkä ole niitä sen kirjoitustilanteen jälkeen edes lukenut, mutta E tuli todennäköisesti lähinnä siitä että teksti oli teknisesti moitteetonta. Sisältö oli muistaakseni sellaista C:n luokkaa jo silloisen mittapuuni mukaan. Useimmat lukioaineeni olivat nimittäin ihan hauskoja, jos kesti silloista ärsyttävän pikkuvanhaa ja näsäviisasta tyyliäni, mutta nuo ylppäriaineet eivät jotenkin päässeet edes sille tasolle. Olin varmaan jotenkin ylikunnossa, preliminääriaineeni oli nimittäin vielä parhaita lukioaikaisia saavutuksiani tuossa tyylilajissa.
Muista kirjoituksista ei ole jäänyt senkään vertaa muistikuvia. Reaalissa tosin taisin vastata johonkin ilmastonmuutosta, kasvihuoneilmiötä tms. käsittelevään kysymykseen, ja jälkeenpäin hävetti kun Hesarin Nyt-liitteessä kommentoitiin kaikkia niitä stereotyyppisiä ja faktatiedoiltaan huteria jeesusteluvastauksia joita lukioikäiset maailmanparantajaidiootit juuri tähän kysymykseen rustasivat - ja omasta vastauksestani taisi löytyä kaikki jutussa mainitut typeryydet. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Maa Huh 03, 2006 10:26 pm Viestin aihe: |
|
|
| Dive kirjoitti: | Syömishäiriöfoorumilla ei saa vertailla painoja tai kalorimääriä. Eikö täällä voisi olla vastaava rajoitus arvosanojen suhteen?  |
Ei, mutta voimme kyllä perustaa tänne erillisen alueen, jolla syömishäiriöiset voivat vertailla painojaan ja kalorimääriään.
Hähää!
Vakavasti ottaen, sinä taidat kyllä lyödä laudalta lähes kenet tahansa ylioppilaskirjoitusten arvosanoja vertailtaessa. Itse asiassa ihmettelen, ettei asiaa hehkutettu sen enempää kun kirjoitit, noilla tuloksilla kaikkien olisi pitänyt ryömiä edessäsi ja puhutella sinua Teidän Korkeudeksenne.
| Dive kirjoitti: | | Äidinkieli, 95 pistettä, Laudatur. |
Muistatko, mistä aiheesta aineesi oli?
Olen muuten todella onnellinen, että ehdin lukiosta ennen tätä suurta äidinkielen yo-kokeen uudistusta, jossa esseemuotoinen koe korvataan jollain ihmeellisellä "tekstitaidon kokeella", johon sisältyy sitten kielioppitehtäviä, luetun ymmärtämistä ja ties mitä muuta. Kirjoittamisen ystävänä pelkään pahoin, etten selviytyisi uudentyyppisestä kokeesta läheskään yhtä hyvin kuin vanhasta.
| Dive kirjoitti: | | Matematiikka, 35 pistettä, Magna cum laude approbatur. |
Täsmennämme: Pitkä matematiikka.
Mielenkiintoista kyllä, että meillä kolmella tuntuu olevan samanlainen profiili, eli vahva suoritustaso ainakin yhdessä vieraassa kielessä ja äidinkielessä, matematiikka vaikeampaa. Omalla kohdallanikin näyttää vahvasti siltä, että äidinkielen ja englannin suoritukset tulevat olemaan niitä parhaimpia ja loppujen kanssa saa sitten tapella tosissaan. Saa nähdä onnistunko vääntämään tuota matikkaa samalla raivolla ylöspäin kuin sinä.
| Dive kirjoitti: | | Ranska, A-taso: en muista pisteitä, Magna cum laude approbatur. |
Itse en viitsi edes yrittää lyhyen ranskan koetta, pitkästä puhumattakaan. Opiskelusta on niin tuhottoman kauan.. Eikä siitä mitään hyötyä olisikaan, ellei jatkuvasti käyttäisi kieltä jossain yhteydessä - kielitaito ruostuu yllättävän nopeasti. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Maa Huh 03, 2006 10:36 pm Viestin aihe: |
|
|
| Tohtori kirjoitti: | Äidinkieli: E
Ruotsi: C
Englanti: E
Matikka: C
Reaali: M |
Kovat arvosanat sinullakin, mutta sinulla varmaan olisi ollut jo siihen aikaan potentiaalia vetäistä ainakin äidinkielestä ja englannista laudaturkin. Et sitten käynyt piruuttasi uusimassa?
(Ei sillä, ettäkö niitä laudatureja pitäisi itseisarvoisesti jahdata, mutta verbaalisen kyvykkyytesi perusteella uskon vaan vakaasti, että ainakin äikäistä sinun olisi ihan oikeasti pitänyt saada ällä. Tosin se äidinkielen laudaturin raja on niin kova, että siinä on jo tuurillakin merkittävä osuus.)
| Tohtori kirjoitti: | | En muista kumpi noista edes lähti lautakuntaan, enkä ole niitä sen kirjoitustilanteen jälkeen edes lukenut, mutta E tuli todennäköisesti lähinnä siitä että teksti oli teknisesti moitteetonta. |
Ei noita äidinkielen aineita ymmärtääkseni kyllä (ainakaan nykyään) edes takaisin saa, pelkät pisteet vaan. Ainakin suoraan kysymykseen oma opettajani totesi, että ne menevät YTL:n arkistoihin joissa niille sitten tapahtuu herra ties mitä. Joka tapauksessa, takaisin ei saa eikä kuulemma edes pääse katsomaan mitä muutoksia tai merkintöjä mahdollisesti niihin on arvosteluvaiheessa tehty.
| Tohtori kirjoitti: | | Muista kirjoituksista ei ole jäänyt senkään vertaa muistikuvia. Reaalissa tosin taisin vastata johonkin ilmastonmuutosta, kasvihuoneilmiötä tms. käsittelevään kysymykseen, ja jälkeenpäin hävetti kun Hesarin Nyt-liitteessä kommentoitiin kaikkia niitä stereotyyppisiä ja faktatiedoiltaan huteria jeesusteluvastauksia joita lukioikäiset maailmanparantajaidiootit juuri tähän kysymykseen rustasivat - ja omasta vastauksestani taisi löytyä kaikki jutussa mainitut typeryydet. |
No, ei kai siellä mitään maailman älykkäintä tekstiä pidäkään kirjoittaa, hyviä arvosanojahan sieltä yritetään saada eikä esittää maailmaa mullistavia teesejä. Kirjoittavathan monetkin esim. ainekirjoituksessa täysin vastoin omia näkemyksiään ja arvojaan vain siksi että juttu sattuu luistamaan tietystä vinkkelistä hyvin tai uskoo, että sensori mieltyy johonkin tiettyyn käsittelytapaan. Sellainen pieni naiivi idealismi on ehkä yo-kokelaan vastauksessa vain hyväksi...
Tietysti kun reaalikysymykseen vastataan, pitäisi mielipiteiden lisäksi löytyä myös faktatietoja. Mutta parempi jättää löyhä ja jeesusteleva vastaus kuin ei vastausta ollenkaan. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |

|
Lähetetty: Maa Huh 03, 2006 11:24 pm Viestin aihe: |
|
|
| Habeas corpus kirjoitti: | | Kovat arvosanat sinullakin, mutta sinulla varmaan olisi ollut jo siihen aikaan potentiaalia vetäistä ainakin äidinkielestä ja englannista laudaturkin. Et sitten käynyt piruuttasi uusimassa? |
Ei minua oikein siinä vaiheessa enää kiinnostanut koko lukio, riitti että sieltä vaan jotenkin pääsi kunnialla ulos. Olisihan sitä tietysti voinut suoriutua paremmin, kun olisi pitänyt puoli vuotta taukoa, mutta toisaalta olin sen kirjoitusten jälkeisen syksyn aika sekaisin joten en välttämättä olisi päässyt edes samoihin kuin keväällä.
| Lainaus: | | (Ei sillä, ettäkö niitä laudatureja pitäisi itseisarvoisesti jahdata, mutta verbaalisen kyvykkyytesi perusteella uskon vaan vakaasti, että ainakin äikäistä sinun olisi ihan oikeasti pitänyt saada ällä. Tosin se äidinkielen laudaturin raja on niin kova, että siinä on jo tuurillakin merkittävä osuus.) |
En minä muistaakseni vielä lukioiässä ollut kovin kaksinen kirjoittaja, koska aktiivista harrastusta oli kirjoitusten aikaan takana vasta vajaa vuosi. Esim. sinähän et ole sen aikakauden tuotoksiani edes pahemmin nähnyt, koska me varsinaisesti tutustuimme vasta vuosia myöhemmin, ja useimmat laajemmin levinneet julkaisunikin ovat myöhäisemmältä ajalta. Mitä niitä olen jälkeenpäin selannut, niin aika kamaliahan ne ovat. Tosin niitäkin juttuja täytyy tietysti arvioida ikäkauden mukaan, vaikka ne nykyään näyttäisivät kuinka typeriltä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Dive Rehti opiskelija
|
Lähetetty: Tii Huh 04, 2006 3:30 pm Viestin aihe: |
|
|
| Habeas corpus kirjoitti: |
Ei, mutta voimme kyllä perustaa tänne erillisen alueen, jolla syömishäiriöiset voivat vertailla painojaan ja kalorimääriään. |
Mun pituus ja paino on määritelmän- ja perinteenomaisesti "vähän ja paljon". NiinQ kauHee läSki tiättexte!
Ja syön muuten enemmän kuin miesystäväni. Ainakin joskus. Enkä edes häpeä. Hähää!
| Lainaus: | | Vakavasti ottaen, sinä taidat kyllä lyödä laudalta lähes kenet tahansa ylioppilaskirjoitusten arvosanoja vertailtaessa. Itse asiassa ihmettelen, ettei asiaa hehkutettu sen enempää kun kirjoitit, noilla tuloksilla kaikkien olisi pitänyt ryömiä edessäsi ja puhutella sinua Teidän Korkeudeksenne. |
On muistettava, että täydellistäkin täydellisempi serkkuni kirjoitti paremmin samana vuonna - muuten samat, mutta magnojen sijasta eximiat. Minä luuuuseri!
Vaikka tuolloin olin niin onnellinen suorituksestani, että maltoin sen päivän olla vertaamatta itseäni muihin .
| Lainaus: | | Muistatko, mistä aiheesta aineesi oli? |
No se huonompi käsitteli jotain ryhmähenkeä tms. mutta tuo 95 pisteen ain eistoaine liittyi kirjailijoiden omaa nuoruutta tai nuoruutta yleensä käsitteleviin teksteihin. En tarkkaan muista, miten tuota nuoruusteemaa käsittelin (Harri Sirolan tekstin pohjalta), mutta muistan äikänkirjan suositusten mukaisesti käyttäneeni vanhaa kliseetä sanaleikkimäisessä yhteydessä. Kirjoitin (otsikkoon ja itse tekstiin) jotain "aikuisuuden kynnyksellä" olemisesta ja pohdiskelin sitä, kuinka toiset ylittävät kynnyksen rojahtaen lattialle tahallisella pellehypyllä, toiset taas astuvat sen yli varovasti, peläten pientäkin horjahtamista tai kompurointia. Ilmeisesti tykkäsivät.
| Lainaus: | | Olen muuten todella onnellinen, että ehdin lukiosta ennen tätä suurta äidinkielen yo-kokeen uudistusta, jossa esseemuotoinen koe korvataan jollain ihmeellisellä "tekstitaidon kokeella", johon sisältyy sitten kielioppitehtäviä, luetun ymmärtämistä ja ties mitä muuta. Kirjoittamisen ystävänä pelkään pahoin, etten selviytyisi uudentyyppisestä kokeesta läheskään yhtä hyvin kuin vanhasta. |
Kuten myös. Tuota joskus mietinkin. Mielestäni kyllä ainekirjoitus mittaa kypsyyttä ja todellista kielenhallintaa paremmin kuin nippelisäännöt, jotka voi sitten kuitenkin tsekata netistä kun tekee opinnäytetyötä tms. Sen sijaan sisällöllisesti mielekkään ja mieluusti myös emotionaalisesti herättelevän tekstin suoltaminen pitäen samaan aikaan huolta kielen oikeellisuudesta ja luettavuudesta osoittaa jo niitä kykyjä, joita myöhemmin oikeasti tarvitaan.
| Lainaus: | | Täsmennämme: Pitkä matematiikka. |
Kiitos . Mutta eikös se ole aivan itsestään selvää?
| Lainaus: | | Mielenkiintoista kyllä, että meillä kolmella tuntuu olevan samanlainen profiili, eli vahva suoritustaso ainakin yhdessä vieraassa kielessä ja äidinkielessä, matematiikka vaikeampaa. Omalla kohdallanikin näyttää vahvasti siltä, että äidinkielen ja englannin suoritukset tulevat olemaan niitä parhaimpia ja loppujen kanssa saa sitten tapella tosissaan. Saa nähdä onnistunko vääntämään tuota matikkaa samalla raivolla ylöspäin kuin sinä. |
Jos parannat yhtä paljon suorituksiasi kuin minä, saat ällän. Lähtötasosi on parempi.
No, näistä kognitiivisista profiileistahan olen gradunikin tehnyt , ja jos pääni ei olisi ihan hajalla liioista velvollisuuksista, kirjoittaisin siitä kilometriviestin. Varmaan sen teenkin, mutta toisen kerran ja eri alueelle.
| Lainaus: |
Itse en viitsi edes yrittää lyhyen ranskan koetta, pitkästä puhumattakaan. Opiskelusta on niin tuhottoman kauan.. Eikä siitä mitään hyötyä olisikaan, ellei jatkuvasti käyttäisi kieltä jossain yhteydessä - kielitaito ruostuu yllättävän nopeasti. |
Totta, en minäkään enää mitään osaa . |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Tii Huh 04, 2006 10:52 pm Viestin aihe: |
|
|
| Tohtori kirjoitti: | | Ei minua oikein siinä vaiheessa enää kiinnostanut koko lukio, riitti että sieltä vaan jotenkin pääsi kunnialla ulos. |
Tämä tuntuu olevan aika yleistä.. Toisaalta, ei korottamisen vuoksi korottamisessakaan oikein järkeä ole, ellei sitten tiedä että parantuneista arvosanoista olisi tiettyyn jatko-opiskelupaikkaan pyrkimisen kannalta merkittävää hyötyä. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että ne kuuden ällän täydellisyyteen itsensä hinkanneet ovat useimmiten mieleltään aika sairaita.
(Tunnen muuten kaksi vanhemman polven kuuden laudaturin ylioppilasta ja molemmat todellakin menevät tuohon kategoriaan - toinen on enemmän hullu ja toinen vähemmän hullu, mutta jälkimmäinen on sitten taas todella spartalainen perfektionisti joka ruoskii itsestään huippusuorituksia vaikka veri lentäisi.)
Sitten on taas näitä täydellisiä vastakohtia, esimerkiksi tänään joku kertoi koulussa, että hänen tuttavansa tytär oli ennen yo-kokeita "lähtenyt kotoa aamulla kahdeksalta ja tullut illalla yhdeksältä". Eikä siis suinkaan ollut mennyt lukemaan, vaan hillunut siellä sun täällä ja paskat arvosanathan siitä sitten olivat palkkiona. Ymmärrän kyllä, etteivät nuo kirjoitukset välttämättä kauheasti jaksa napata, mutta kun niiden perusteella kuitenkin arvioidaan lähes yksinomaan sitä kuinka hyvin olet lukiosi suorittanut, niin kannattaisi niihin nyt edes vähän satsata..
| Tohtori kirjoitti: | | Olisihan sitä tietysti voinut suoriutua paremmin, kun olisi pitänyt puoli vuotta taukoa, mutta toisaalta olin sen kirjoitusten jälkeisen syksyn aika sekaisin joten en välttämättä olisi päässyt edes samoihin kuin keväällä. |
Saa nähdä kuinka monta korttia minunkaan pakassani enää syksyn kirjoitusten jälkeen on jäljellä, stressaan aika lahjakkaasti näistä yo-kirjoituksista kun niissä täytyy hallita niin käsittämättömän laaja alue. Ja sitten pitäisi vielä jaksaa pyrkiä jonnekin ja jatkaa elämäänsä - tuosta kauheasta ponnistelusta ei edes saa mitään palkintoa.
| Tohtori kirjoitti: | | En minä muistaakseni vielä lukioiässä ollut kovin kaksinen kirjoittaja, koska aktiivista harrastusta oli kirjoitusten aikaan takana vasta vajaa vuosi. Esim. sinähän et ole sen aikakauden tuotoksiani edes pahemmin nähnyt, koska me varsinaisesti tutustuimme vasta vuosia myöhemmin |
Voihan se olla noinkin, olet kyllä oikeassa sen suhteen, etten varhaisempaa tuotantoasi tunne. Olisi kyllä hupaisaa, jos joskus saataisiin ne mainostamasi lukioaikana kirjoittamasi "viherhihhuli" ja "idealistipunkkari"-tyyliset aineet tänne, ihan siinäkin mielessä että haluaisin itsekin lukea ne.
Olen ajatellut, että kirjallisesti lahjakas ihminen kehittyisi taidoissaan aika tasaisesti, eli että myöhempinä vuosinaan hyviksi kirjoittajiksi osoittautuvat olisivat olleet sellaisia jo lukioaikoina. Voi kuitenkin pitää paikkansa, että sinun kohdallasi lukion jälkeen on tapahtunut jonkinlainen hyppäys. Kovinkaan huono et kuitenkaan voinut tuolloinkaan olla, eihän sitä eximiaa nyt aivan viheltäen saa. Meidän aikuislukiostamme suurin osa aineista taisi lähteä pistemäärillä, jotka vaihtelivat välillä 50-75.
| Tohtori kirjoitti: | | Mitä niitä olen jälkeenpäin selannut, niin aika kamaliahan ne ovat. Tosin niitäkin juttuja täytyy tietysti arvioida ikäkauden mukaan, vaikka ne nykyään näyttäisivät kuinka typeriltä. |
Vanhoja juttujaan kohtaan on aina kriittinen, hävettää minuakin suunnattomasti lukea aiempia kirjoituksiani. Ihminen nyt vaan tuppaa muuttumaan, ei sille mitään voi. Lisäksi itselleen on aina muita julmempi; toisten teot ja mielipiteet osaa asettaa kontekstiin, mutta omat jutut ovat aina sellaisia että niiden olisi jo viisivuotiaana pitänyt täyttää nykyiset vaatimukset. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Tii Huh 04, 2006 11:02 pm Viestin aihe: |
|
|
| Dive kirjoitti: | Mun pituus ja paino on määritelmän- ja perinteenomaisesti "vähän ja paljon". NiinQ kauHee läSki tiättexte!  |
Sinähän olet naiseksi kyllä aika pitkä ja verrattain ohutkin..
| Dive kirjoitti: | | On muistettava, että täydellistäkin täydellisempi serkkuni kirjoitti paremmin samana vuonna - muuten samat, mutta magnojen sijasta eximiat. Minä luuuuseri! |
Siis J? No, toisaalta sinulla on kohta korkeakoulututkinto taskussa, mitä hänellä ei ole. Melkoista hikariporukkaa kyllä olette molemmat.
| Dive kirjoitti: | | Kuten myös. Tuota joskus mietinkin. Mielestäni kyllä ainekirjoitus mittaa kypsyyttä ja todellista kielenhallintaa paremmin kuin nippelisäännöt, jotka voi sitten kuitenkin tsekata netistä kun tekee opinnäytetyötä tms. |
Totta. Toisaalta luetunymmärrys on kyllä nykyisessä koesysteemissä aika vähäisessä roolissa, periaatteessahan aineistoaineen voi jättää kokonaan tekemättä ja kirjoittaa otsikon pohjalta omia löpinöitään laudaturin arvoisesti. Nykysysteemissä aika keskeisellä sijalla ovat myös opiskelijan kyky loogiseen analyysiin, johtopäätösten tekemiseen, yleissivistys sekä muut älylliset ominaisuudet.
Tietysti on järkevää, että lukiokokelailta noita testataan, mutta on kyllä aiheellista kysyä, tuleeko esimerkiksi yleissivistyneisyyden vaikuttaa juuri äidinkielen arvosanaan. Hyvää ainettahan on aika vaikea kirjoittaa, jos ei tiedä mistään asiasta mitään.
| Dive kirjoitti: | | Jos parannat yhtä paljon suorituksiasi kuin minä, saat ällän. Lähtötasosi on parempi. |
Ainahan voi yrittää.. No, cumua tuosta pitkästä matikasta lähden joka tapauksessa hakemaan, katsotaan mihin kesän aikana tehtävä puurtaminen riittää. Joka tapauksessa minun täytyy kuitenkin jatkon kannalta hallita nuo jutut suhteellisen hyvin, joten ei kai tässä muu auta kuin kääriä hihat vaan...
| Dive kirjoitti: | No, näistä kognitiivisista profiileistahan olen gradunikin tehnyt , ja jos pääni ei olisi ihan hajalla liioista velvollisuuksista, kirjoittaisin siitä kilometriviestin. Varmaan sen teenkin, mutta toisen kerran ja eri alueelle. |
Kuulostaa mielenkiintoiselta, teepä tämä. Velvollisuuksista puheen ollen, minäpä kirjoitan toiselle alueelle ruikutuksen niistä...
| Dive kirjoitti: | Totta, en minäkään enää mitään osaa . |
Sääli sinänsä, ranska on kaunis kieli ja kuitenkin Euroopassa merkittävä. Sitä vaan ei tule käytettyä.. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Tii Tou 23, 2006 9:18 pm Viestin aihe: |
|
|
No, vuodetaan nyt sitten tähän. Kevään tuloksethan tulivat ja tällä kertaa kävi hyvin - sekä äidinkielestä (93p) että englannista (286p) laudatur. Nyt on siis saatu nuo pois päiväjärjestyksestä ja voin keskittyä murehtimaan tulevia syksyn ylioppilaskirjoituksia. Laitoin nimittäin tänään paperit sisään - matematiikka (pitkä), historia ja ruotsi (b) vielä niin tutkinto on kasassa.
Asiaa sivuten, Hesarissa muuten mainittiin että viisi kevään ylioppilaista kirjoitti kahdeksan laudaturia ja seitsemään ällään pystyi kahdeksan valopäätä. Huh-huh. _________________ No matter where you are... Everyone is always connected.
If you aren't remembered... Then you never existed. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Dive Rehti opiskelija
|
Lähetetty: Kes Tou 24, 2006 2:03 pm Viestin aihe: |
|
|
Habeas, olet vakavasti otettava kilpailija minulle - itse asiassa olet jo voittanut, sillä selvitit A-kielen paremmin arvosanoin kuin minä . |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Per Tou 26, 2006 10:50 pm Viestin aihe: |
|
|
| Dive kirjoitti: | Habeas, olet vakavasti otettava kilpailija minulle - itse asiassa olet jo voittanut, sillä selvitit A-kielen paremmin arvosanoin kuin minä . |
Katsotaan nyt syksyn tulokset ennen kuin ryhdytään karhua nylkemään.. _________________ No matter where you are... Everyone is always connected.
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Kes Jou 13, 2006 4:02 pm Viestin aihe: |
|
|
Kai se on pakko sitten paljastaa kaikki arvosanat, kun syksynkin tulokset ovat jo tulleet ja lakkiaiset sekä juhlatkin ehditty pitää.
Äidinkieli: L (93/99p)
Englanti (pitkä): L (286/299p)
Historia: L (40/42p)
Matematiikka (pitkä): E (42/60p)
Ruotsi (keskipitkä): L (272/299p)
Paljon yli odotusten meni, eikä miltään osin jäänyt mitään hampaankoloon. Tietysti on hauskaa, että arvosanat olivat noinkin hyviä, mutta ei yo-todistuksen kirjaimista minusta elämää suurempaa juttua kannata tehdä. Jatko-opiskelupaikkaa haettaessa koemenestyksestä on kuitenkin hyötyä - siitä tiedosta ainakin itse sain lukumotivaatiota kokeisiin valmistautuessani. _________________ No matter where you are... Everyone is always connected.
|
| Takaisin alkuun |
|
 |

|
Lähetetty: Lau Jou 23, 2006 12:52 am Viestin aihe: |
|
|
Vähän kyllä on pakko ihmetellä, että tuollaisella vanhalla fennomaanilla on ruotsista L, mutta kaipa se vihollisen kieli pitää tuntea jotta niitä voi vakoilla...  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Habeas corpus Addikti

|
Lähetetty: Sun Jou 24, 2006 2:33 pm Viestin aihe: |
|
|
| Tohtori kirjoitti: | Vähän kyllä on pakko ihmetellä, että tuollaisella vanhalla fennomaanilla on ruotsista L, mutta kaipa se vihollisen kieli pitää tuntea jotta niitä voi vakoilla...  |
Kieltämättä tulikin ajateltua pitkään sitä, että kirjoittaisiko sen ruotsin vaiko ei. Mietin mm. sitä että tarkoittaako ruotsin kirjoittaminen samaa kuin pakkoruotsisysteemin ja maan kaksikielisyyden hyväksymistä.
Lopulta tulin sitten siihen lopputulokseen, että osallistun kokeeseen mutta en pahemmin siihen lue. Älyttömän hyvin se meni, mutta yo-koehan mittaa enemmän kykyä tehdä yo-kokeita kuin kielitaitoa. Saman arvosananhan minä englannistakin sain, mutta todellisuudessa pärjään englannilla aivan eri tavalla kuin ruotsilla.
Toivottavasti tuosta ylioppilaskokeen menestyksestä tulee pontta sille näkemykselleni, että vastustan pakkoruotsia koska se edustaa järjettömyyttä, en siksi etten itse kykenisi ruotsia oppimaan. Valitettavasti vastapuolella on tässä kysymyksessä hassu logiikka - jos vastustat ruotsin pakko-opetusta ja kielitaitosi ruotsin osalta on huono, vastustuksesi johtuu siitä että olet katkera huonosta osaamisestasi. Jos taas osaat kohtuullisesti ruotsia ja vastustat silti pakkoa, vastapuoli yrittää käyttää kielitaitoasi sinua vastaan: "Onhan siitä pakkoruotsista hyötyä, sen ansiosta sinäkin nyt sitä osaat!".
Eihän noissa nykytilannetta tukevissa argumenteissa oikeasti järkeä ole, valitettavasti vaan maamme ylimmässä johdossa on liikaa tähän yksinkertaiseen ja perusteettomaan "kaksikielisyys on rikkaus" -hokemaan hurahtaneita ihmisiä. _________________ No matter where you are... Everyone is always connected.
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Voit vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|